שיעור עיכול באכילה ושתיה
הרב יהודה שקלנובסקי
הנושא שלנו הוא עד
"ועד כמה מברך עד כדי
"כמה
מה הדין בברכה ראשונה? מ"ב ס"ק יז
אכילת פת (ברכת המזון)
עד
מה הדין אם השביעה איננה מחמת אכילת הפת אלא מחמת מאכלים אחרים שאכל? מ"ב ס"ק יח
מה הדין בסעודות גדולות הנמשכות זמן רב, ומדוע? מ"ב שם
אכילת פירות
עד
אכילה מועטת
כל הנ"ל הוא כאשר אכל מהפת או מהפירות כל צרכו, אך מה יהיה דינו אם אכל כמות קטנה ולא שבע ממנה והיה רוצה להמ
סיכום והלכה למעשה[3]
· אכילה מרובה
אכל לחם עד ששבע ממנו יש לברך לכתחילה תוך 72 דקות מסיום אכילתו[4] ובדיעבד אם עברו 72 דקות, כל זמן שאיננו רעב שוב מחמת אותה אכילה יכול לברך ברכת המזון. ואם שהה 72 דקות ומסתפק אם הוא רעב או לא, אם אכל כדי שביעה שחיובו לברך ברכת המזון מן התורה יכול לברך (גם במקרה כזה טוב
בילקוט יוסף (קפד, יג) כתב שאם אכל כדי שביעה יכול לברך ברכת המזון כל זמן שהוא שבע מחמת אותה אכילה, ואין
· אכילה מועטת
אם אכל כמות קטנה ולא שבע ממנה לכתחילה יש לברך ברכה אחרונה מיד, כיון שלא ברור מהו
· סעודות גדולות
בסעודות גדולות שרגילים לשבת ליד השולחן במשך זמן רב, ואפילו כמה שעות, ובודאי עבר
ובדיעבד אף אם עברו 72 דקות ולא אכל כלום יכול לברך ברכת המזון, משןם
· אכילת מתמשכת
אדם הקובע את עצמו לשתות במשך זמן רב או לאכול פיצוחים במשך זמן רב (אפילו כמה שעות) יכול לברך לבסוף ברכה אחרונה[6] אף שעבר יותר מ
·
לדעת השו"ע השותה משקה בכמות חשובה (עד כדי רוויה) יכול לברך ברכה אחרונה כל זמן שאינו מרגיש צמא. אך אם הוא כבר מרגיש צמא מחדש אינו יכול לברך ב"א על מה ששתה.
במקרה שאינו יודע לשער אם הוא אכן כבר צמא או לא – עד חצי שעה יכול לברך ברכה אחרונה[8], ואם עברה כבר חצי שעה ישמע את הברכה מאחר או
הקובע עצמו לשתות, וכגון שמניח לפניו כד מים ושותה ממנו מידי פעם אינו צריך לברך ברכה אחרונה על כל שתיה אלא יברך לבסוף. ונכון לעשות לעצמו סימן שלא לשכוח לברך ברכה אחרונה בסוף שתייתו. ואם הוא חושש
[1] עיי"ש במח' רש"י ותוס' האם ה
[2] ע"ע בביה"ל ד"ה 'אם אינו יודע', שהסביר מדוע אפשר להקל כפוסקים שעד 72 דקות יכול לברך.
[3] וזאת הברכה עמ' 49.
[4] בתוך 72 דקות המזון עדין לא התעכל במעיו. אף שנראה מהמ"ב שרק באכילה מועטת הדין כן, בכ"ז כתבו הפוסקים שאין אנו בקיאים לשער מהי אכילה מרובה או מועטת, ולכן תמיד טוב לברך תוך 72 דקות.
[5] לחוש ל
[6] כמובן, שזה רק בתנאי שאכל
[7] לחוש לדברי המ"ב, שדוקא אם נחשב הכל להמשך אחד יכול לברך לבסוף ברכה אחרונה אף שעבר
אם אכל פירות ושתה משקים וכוונתו להמ
[8] ישנה מח' מהו