דרך ברכת המזון

הרב יהודה שקלנובסקי

דרך ברכת המזון – סימן קפג

 

כיצד צריכים המסובים לברך, כאשר אחד מזמן לכולם? סעיף ז                                                                                                                                                                           

 

כיצד היה ראוי מן הדין שיתנהגו המסובים, ומדוע אין נוהגים כן? מ"ב ס"ק כז                                                                                                                                                                                                                                                                                          

 

מה הדין בברכה הראשונה של ברכת המזון? מ"ב ס"ק כח[1]                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

בכף החיים (קפד, מ) כתב שבני ספרד אינם עונים "אמן" אחר ברכת המזמן.

הגר"מ אליהו הוסיף: "לכל העדות, דבר טוב שהמזמן יברך בקול רם ולא רק עד הזן את הכל. ובפרט בזמננו שיש הרבה שאינם מברכים, יש למזמן לברך בקול רם ולפטור אותם".[2]

 

                      ·          דיבור והפסק בברכת המזון (סעיפים ו, ח)

 

השלם את הטבלה הבאה: (סעיף ו ובמ"ב)

 

שהיה, שיכול לגמור באותו זמן את כל[3] ברהמ"ז[4]

שיחה

(ע"פ שיטת המ"ב[5])

 

 

 

 

בין ברכה לברכה

 

 

 

 

תוך כדי הברכה

 

 

מה דין "שאלה" בברכת המזון מפני הכבוד או מפני היראה? סע' ח                                                                                                                                                                                   

 

        ·          התנהגות המברך בעת הברכה (סעיפים ט יב)

האם מותר לברך בעמידה או תו"כ הליכה? סעיפים ט יא ומ"ב (שים לב לשעה"צ ס"ק מ)

                                                                                                                                                                                                                                                                       

מה הדין בברכת 'הטוב והמטיב' שחיובה מדרבנן? מ"ב ס"ק לא ובשעה"צ ס"ק לז                                                                                                                                                 

 

        ·          התעסקות בדברים אחרים תו"כ ברכת המזון  סעיף יב ובסימן קצא, ג ובמ"ב וביה"ל שם                                                                                                                                                                                                                                       



[1]  לקמן בסימן ר, ב נלמד "עד היכן ברכת הזימון", לשיטת השו"ע והרמ"א. ועי' בוזאת הברכה, בירור הלכה מח-ב (עמ' 328) שהביא שני הסברים להליץ טוב על האשכנזים שלא מקשיבים לברכה הראשונה מפי המזמן.

[2]  וזאת הברכה עמ' 129.

[3] עי' בשעה"צ ס"ק כד, שנראה שהחישוב הוא רק לגבי ג' ברכות ראשונות שהן מדאו'.

[4]  עי' בביה"ל ד"ה 'אפילו אם שח המברך', במח' הראשונים האם ג' ברכות הראשונות נחשבות כיחידה אחת כמו ג' ברכות ראשונות של תפילת שמונה עשרה.

[5]  עי' במ"ב ס"ק כה, שהמג"א חילק בין שוגג למזיד אך המ"ב לא מחלק וסובר שאין הבדל בדיעבד בין שוגג למזיד. וע"ע במ"ב ס"ק כו ובשעה"צ ס"ק כט. השו"ע מדבר במקרה שבו אחד מוציא את כולם י"ח ואז בודאי שאם בגלל השיחה הפסידו דברים "עקרוניים" בברכה צריכים להשלים אותם ולא יצאו י"ח. אך אם כל אחד מברך לעצמו אף אם לא שמעו מהמברך אין קפידא שהרי סו"ס אומרם בעצמו.