האם בהמ"ז נחשבת ל'סילוק' מהאכילה

הרב יהודה שקלנובסקי

 

ü      השלם את סימנים קפט – קצא העוסקים בברכה הרביעית של ברכת המזון, ובדין שתית היין של כוס ברכת המזון.

ü      שים לב לכל הדקדוקים שצריך להקפיד עליהם בברכת המזון.

 

האם בהמ"ז נחשבת ל'סילוק' מהאכילה – סימן קצ, ב

 

האם המברך ברכת המזון נחשב שסילק את עצמו מהאכילה? שו"ע                                                                                                                                                                                   

 

האם צריך לברך מיד 'ברכה אחת מעין ג'' על כוס היין של ברכת המזון, או שהוא רשאי לשתות עוד על סמך ברכת 'בורא פרי הגפן' שבירך? מ"ב ס"ק ח וביה"ל ד"ה 'אחר ששתה'                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

אדם האוכל ירקות ובירך בטעות 'בורא נפשות', האם הוא רשאי להמשיך ולאכול עוד על סמך הברכה הראשונה שבירך לפני כן או שצריך לחזור ולברך? ביה"ל ד"ה 'יברך ברכה אחת' (שים לב להבחנה שבין ג' השיטות של האחרונים בזה)

מג"א-                                                                                                                         

רע"א-                                                                                                                                     

                                                                                                                                   

בגדי ישע ומאמר מרדכי-                                                                                              

מסקנת הביה"ל-                                                                                                          

 

סיכום להלכה: [1]

 

א.      אם בירך ברכה אחרונה בכוונה, שוב אינו יכול לאכול עוד על סמך הברכה הראשונה שבירך, ויצטרך לברך שוב ברכה ראשונה.

ב.      אם אכל כמה מאכלים, שברכתם האחרונה שווה, כגון האוכל פירות וירקות, ומכוון לפטור בברכת 'בורא נפשות' רק את הירקות – לדעת פוסקים רבים גם הפירות נפטרו בברכה האחרונה ואינו יכול לאכול מהם עוד בלא ברכה ראשונה שוב. אמנם שיטת ההר צבי[2], שהפירות לא נפטרו ויכול להמשיך ולאכול מהם.

ולכן במקרה כזה ראוי לעשות הפסק ויציאה ממקומו כך שיצטרך לברך שוב על הפירות או לבקש מאדם אחר שיוציאו י"ח[3].

ג.        אם ממשיך לאכול מאכל אחר, שאין ברכתו האחרונה כברכת המאכל הראשון (כגון פירות או שתיה ומיני מזונות), ובירך ברכה אחרונה אחת אין בזה 'סילוק' ביחס למאכל השני ויכול להמשיך ולאכול ממנו.

ד.      אם בירך ברכה אחרונה בטעות, יש בזה ספק (ביה"ל) ולכן טוב במקרה כזה לעשות הפסק ויציאה ממקומו כך שיצטרך לברך שוב על הפירות או לבקש מאדם אחר שיוציאו י"ח.

 



[1]  וזאת הברכה בבירור הלכה סי' לז-ב, עמ' 299.

[2]  שו"ת הר צבי ח"א ס' צו בשם שו"ת רב פעלים ח"ב סי' לב.

[3]  בספר פסקי תשובות (סימן קעט אות ה, בהערה 26) כתב שאם אינו יכול לעשות כן – לא יברך שוב ברכה ראשונה על הפירות, משום סב"ל (וכ"כ בספר וזאת הברכה עמ' 190). ובפרט אם הטעות לא היתה בכך ששכח שיש לו עוד מאכלים לאכול, אלא שמשום מה חשב שצריך לברך כעת ברכה אחרונה על מה שכבר אכל או שבירך כמתעסק בעלמא (כגון ששמע את חבירו מברך וגם הוא בירך בעקבותיו) ובמקרה כזה לשיטת רע"א אינו חוזר ומברך.

אמנם אין היתר לעשות כן לכתחילה משום חשש של 'ברכה שאינה צריכה' (לגבי הברכה האחרונה). אך אם ימשיך לאכול אח"כ פחות מכשיעור אין בכך בעיה, משום שבכל מקרה אינו יכול לברך כעת ברכה אחרונה. ולכן כתב בספר וזאת הברכה (שם), שאם בירך ברכה אחרונה ונשארו פירורים קטנים של מאכל בין שיניו, אין הברכה נחשבת ל'סילוק' ביחס עליהם ויכול לבולעם בלא לברך ברכה ראשונה.