ברכת המזון במקום שאכל

הרב יהודה שקלנובסקי

ברכת המזון במקום שאכל סימן קפד

 

"מי שאכל ושכח ולא בירך, בית שמאי אומרים יחזור למקומו ויברך ובית הלל אומרים עברך במקום שנזכר.

"מחלוקת בשכח אבל במזיד יחזור למקומו ויברך"                                                       (ברכות נא)

 

נחלקו הראשונים האם הלכה כב"ש או כב"ה, וממילא מה הדין בשוגג ובמזיד.

 

 

הלכה כשיטת

שוגג

מזיד

רא"ש, טור

ב"ש

צריך לחזור למקומו

אם לא חזר לא יצא י"ח אף בדיעבד

רמב"ם

ב"ה

א"צ לחזור למקומו

לכתחילה יחזור ובדיעבד יצא י"ח אף אם לא חזר[1]

 

למד את השו"ע בסעיף א שהביא את שתי השיטות הנ"ל.

כיצד נפסק להלכה? מ"ב ס"ק ד, ה                                                                                                                                                                                                                     

 

כיצד ראוי לנהוג בשוגג? מ"ב ס"ק ז                                                                                                                                                                                                                    

 

מה הדין אם יש לו עוד פת במקום השני? סעיף ב ומ"ב ס"ק ח                                                                                                                                                                              

 

איזו כמות צריך לאכול במקום השני, ומה צריך לאכול? מ"ב ס"ק ט                                                                                                                                                                     

 

באילו מאכלים צריך לחזור לכתחילה למקומו הראשון ולברך שם? סעיף ג ומ"ב ס"ק יב (וע"ע בסי' קסח, ה ובמ"ב שם)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

סיכום:[2]

 

א.      חז"ל חייבו לברך ברכת המזון במקום שבו אכל (וה"ה לאוכל ה' מיני דגן וי"א שאף בז' המינים).

ב.      מקום אכילתו נחשב כל החדר שבו אכל, אף אם אינו רואה ממקום הברכה את המקום המדויק שבו אכל, וכגון שמוסתר ע"י וילון, עמוד וכיו"ב. ובחדר אחר רשאי לברך אם רואה משם את מקומו הראשון ובשעת הדחק אם התכוון מראש לברך שם, רשאי לברך אף אם אינו רואה את מקום אכילתו.

ובמקום שאנו מוקף מחיצות צריך לברך ממש במקום שאכל. ותוך ד"א לאותו מקום נחשב כמקום אחד. (מ"ב ס"ק א ב)

לבני ספרד, לכתחילה לא ישנו את מקומם אפילו לא בחדר אחד או בחצר מוקפת.

ג.        לכתחילה לא יעקור ממקומו לפני שמברך ברכת המזון, שמא ישכח לברך, אפילו אם בדעתו לחזור אח"כ למקומו הראשון ולברך שם. אך מותר לצאת אם יוצא לצורך מצוה עוברת כתפילה במנין וכיו"ב. (רמ"א קעח, ס"ס ב, וביה"ל שם[3])

לבני ספרד, לכתחילה לא יצא ממקומו אפילו למצוה עוברת, כי יש לחוש לשיטת השו"ע, שאף באכילת פת יש בעיה של שינוי מקום. ולכן אם רוצה ללכת להתפלל בבית הכנסת יברך ברכת המזון וכשיחזור ייטול ידיו שוב ויברך. ובודאי, שאם לא עשה כן אינו חוזר ומברך.

ד.      אם יצא ממקומו, בשוגג, שלא ידע שצריך לברך דוקא במקומו לכתחילה צריך לחזור למקומו ולברך. ובשעת הדחק אפשר להקל. אם יצא במזיד חייב לחזור למקומו בכל מקרה אך אם התעצל ובירך במקומו הראשון יצא ידי חובה.

ה.      אם מתכנן להמשיך ולאכול במקום השני, רשאי לכתחילה לעשות כן. אך אם לא כיון לכך מועיל רק בדיעבד לאכול שם עוד פת ולברך שם.

לשיטת השו"ע אין זה ברור שיכול לאכול עוד במקום השני אם לא התכוון מראש לעשות כן, משום שלשיטתו יצטרך לברך שוב 'המוציא' על מה שיאכל. אבל אם אדם אחר פוטרו באותו מקום בברכת 'המוציא' יכול לעשות כן. (בא"ח בהעלותך ו, וכ"כ הגר"מ אליהו)

ו.        הנוסע במכונית וסיים אכילתו במקום מסוים, אף שהמכונית נוסעת למקום אחר יכול לברך, משום שהמכונית נחשבת כמקום אכילתו וכל שלא יצא מהמכונית יכול לברך אף שהיא ממשיכה לנסוע. (וזאת הברכה עמ' יא'340)



[1] מזיד חמור בדרגה אחת יותר מאשר שוגג. לכן לשיטת הרא"ש שבשוגג צריך לחזור למקומו במזיד אם לא יחזור לא יצא י"ח. אך לרמב"ם שבשוגג א"צ לחזור למקומו, דיינו שנחמיר עליו חומרא אחת במזיד, שיצטרך לחזור למקומו אך לא נחמיר שתי דרגות, שאם לא חזר לא יצא י"ח.

[2] ע"פ וזאת הברכה עמ' 141.

[3] עיי"ש בשעה"צ ס"ק מב, שחשש לשיטת הט"ז שלכתחילה לא ישנה מקומו אף לצורך מצוה עוברת. ולכן יתפלל ביחידות ולא ישנה את מקומו.