ברכה אחת מעין שלש

הרב יהודה שקלנובסקי

ברכה אחת מעין שלש – סימן רח סעיפים י – יח

 

נוסח הברכה וחתימתה (סעיף י ובמ"ב)

 

למד את המ"ב על הסעיף.

כיצד יחתום את הברכה האוכל פירות מהארץ או מחו"ל וכשיש לו ספק מהיכן הפירות? מ"ב ס"ק נא – נג                                                                                                                                                                                                                                                                

 

האם יש להוסיף בחתימת הברכה "ועל הכלכלה"? מ"ב ס"ק נ ובשעה"צ ס"ק נב[1]                                                                                                                                                   

וכן פסק בילקוט יוסף (רח, כה)

 

חתימת הברכה על יין (סעיף יא)

 

מהן שתי הדעות שמביא השו"ע, וכיצד כתבו האחרונים שיש לנהוג? מ"ב ס"ק נו                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

 

הוספת מעין המאורע בברכה (סעיף יב)

 

מה דינו של השוכח להזכיר מעין המאורע, ומדוע? מ"ב ס"ק נח, שעה"צ ס"ק ס                                                                                                                                                                                                                                                                                         

 

אכל מאכלים נוספים יחד עם אלו שמברך עליהם מעין ג' (סעיף יג)

 

תפוחים ופירות מז' המינים -  שו"ע                                                                                

בילקוט יוסף (רח, יב) כתב שמי שאכל אורז כשיעור וגם עוגה כשיעור שיברך רק "על המחיה" ויתכוון לפטור את האורז, ולא יברך ב"א על האורז[2].

 

תפוחים ויין -  שו"ע ומ"ב ס"ק סד                                                                                 

 

האם ברכת 'בורא נפשות' פוטרת מעין ג' או להיפך? מ"ב ס"ק סב                                                                                                                                                                         

בילקוט יוסף (רח, ב – ד) כתב שמי שאכל פירות מז' המינים ואינו יודע לברך ברכה אחת מעין ג' לא יברך בורא נפשות משום שאין הברכות פוטרות זו את זו ועדיף שלא יברך כלל, ושב ואל תעשה עדיף. "ולפיכך החרד לדבר ה' ישנן בעל פה את הברכות כולן שיהיו שגורות על פיו, ויוכל לברך על כל מין כברכתו".

ובדיעבד אם בירך בנ"ר במקום מעין ג', לא יחזור ויברך שוב מעין ג' דספק ברכות להקל.

 

שתה יין ואכל ענבים (סעיפים יד – טו)

 

כיצד יברך ברכה אחרונה?                                                                                             

 

מה הדין אם התכוון לפטור את הענבים בברכת בפה"ג או את היין בברכת בפה"ע?

מ"ב ס"ק סט – ע                                                                                                                                                                                                                                              

שתה יין ומים (סעיף טז)

למדנו לעיל בעמ' 50.

 

בירך בטעות ברכת המזון במקום מעין ג' (סעיף יז)

 

אכל מאכלים מה' מיני דגן וטעה ובירך ברכת המזון, מה דינו ומדוע? (שיטת השו"ע ושיטת האחרונים) מ"ב בס"ק עה ושעה"צ שם                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

וכן פסק בילקוט יוסף (רח, יד – טו) שאין לחזור ולברך משום סב"ל. והוסיף שם שה"ה אם בירך על אורז ברכת המזון שאינו חוזר ומברך.

 

שתה יין ובירך בטעות ברכת המזוןשו"ע ומ"ב ס"ק עו[3]                                                                                                                                                                                                

בילקוט יוסף (רח, יט) כתב שאף אם בירך בטעות על היין "על המחיה" במקום "על הגפן" – יצא י"ח משום סב"ל.

בשו"ת מנחת שלמה[4] דן במקרה שבו אדם אכל עוגה ושתה יין כשיעור ובברכה אחרונה אמר רק "על המחיה" ולא הזכיר "על הגפן", שצריך לחזור ולברך שוב מעין ג' על היין.

וכן פסק בילקוט יוסף (רח, כב).

 

האם אפשר לברך לכתחילה ברכת המזון על התמרים או היין? שו"ע וביה"ל ד"ה 'וה"ה אם בירך על התמרים'                                                                                                                                                                                                                                                        

 

הוספת ספיקות בברכה אחת מעין ג' (סעיף יח)

למד את הסעיף יחד עם המ"ב.

 

אדם ששתה משקה ומסופק אם ברכתו האחרונה "על הגפן" או בנ"ר, האם הוא רשאי לאכול פרי שברכתו האחרונה "על העץ" ולהוסיף גם "על הגפן"? שו"ע ומ"ב ס"ק פ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              

 

מהי שיטת הט"ז בדין הנ"ל ומדוע? מ"ב ס"ק פב (וע"ע בביה"ל ד"ה 'מספק')                                                                                                                                                                                                                                                                                             

וכן פסק בילקוט יוסף (רח, כז ובהערה) והוסיף שה"ה אם אכל כמות שיש לגביה ספק בשיעור שיכול לכלול אותו בברכת מעין ג' שמברך על דבר אחר. "מי שאכל עוגה שיעור כזית, ואכל פרי משבעת המינים יותר מעשרים גר', רשאי להוסיף בברכת 'על המחיה' – 'על העץ ועל פרי העץ'. ובחתימה יאמר 'ברוך אתה ה' על הארץ ועל המחיה ועל פירותיה' אבל בפחות מ-19 גר' אין לו לכלול 'על העץ ועל פרי העץ' בברכת 'על המחיה'"[5].

 

מה הדין כאשר אכל פרי ואינו יודע אם הוא מז' המינים או לא, ומדוע? מ"ב ס"ק פא                                                                                                                                                                                                                                                                                              



[1]  בספר ברכת ה' הוכיח שכולם טעו בהבנת הסמ"ג ובודאי שהנוסח הנכון הוא לחתום "ועל הכלכלה", ובתבואת א"י יחתום "ועל כלכלתה".

[2]  עי' בשערי תשובה ס"ק ה, שברכת "על המחיה" פוטרת את האורז כיון שהוא נקרא שפיר "מחיה וכלכלה".

[3]  עי' בביה"ל ד"ה 'אבל ביין', שהביא ארבעה מצבים של שתית יין וברכת המזון.

[4]  חלק א' סימן צא אות ו.  אף שאם אמר "על המחיה" על יין יצא י"ח זה רק במקרה שבו התכוון במפורש לפטור בכך את היין אבל בסתמא אינו יוצא י"ח וצריך לחזור ולברך. והביא ראיה מהמ"ב בס"ק סט, שאם אכל ענבים ושתה יין , ברכת "על הגפן" תפטור את הענבים רק אם כיון במפורש לפטור אותם.

[5]  בכמות שבין 20 ל- 30 גר' יש ספק אם יש שיעור כזית. ודוקא בדיעבד יעשה כן, אך לכתחילה אין לאכול כמות כזו ולסמוך על כך שיכלול את הספק בברכת 'על המחיה'.

אמנם יש מפוסקי זמננו שרשאי אף לכתחילה לשתות ספק שיעור יין ולכוללו בברכת 'על המחיה'. אך פחות מכשיעור בודאי אין היתר לכוללו בברכת 'על המחיה'.