המעין -
חזרה למאמרי המעין
הרב מרדכי קטן
יחוד בכבישי יהודה ושומרון
מכתבי פוסקים עם הפניות והערות
בשנת תשנ"א שלח הרב דוד דודקביץ' שליט"א, רב הישוב יצהר, שאלה בדיני יחוד לכמה פוסקים חשובים: כאשר בשעות הלילה מגיע נהג הנוסע בדרכי יהודה ושומרון למקום בו ממתינה אשה לטרמפ, כמקובל מאוד בדרכי יו"ש בהם אין תחבורה ציבורית מספקת לתושבים הרבים כ"י, האם מותר יהיה לקחת אותה לביתה, כאשר הנהג ישהה לבדו עמה ברכב? כמובן שהשאלה נובעת מהצורך הגדול לא להשאיר את האשה לזמן ממושך בצומת עד להגעת טרמפ אחר ובו נהגת אשה או זוג נשוי וכד', עמם אין בעיית יחוד. יש להוסיף שבחלק מן המקומות יש בהמתנה בצומת בלילה גם חשש בטחוני מסוים.
הרב דודקביץ' צירף לשאלתו כמה צדדים להקל:
א. ברכב נוסע אין אפשרות תוך כדי נסיעה לעשות עבירה אלא אם כן עושים מעשה ועוצרים אותו, ויתכן שלא גזרו על כך חכמים.
ב. בכבישי יהודה ושומרון אין חשש שאנשים יעצרו את רכבם בשולי הדרך, או משום חששות בטחון, או מכיוון שאין הדרך לעשות כן.
ג. גם אם הרכב יעצור - סביר להניח שתוך זמן קצר יעצרו לידו כלי רכב יהודים או רכבי כוחות הביטחון כדי לברר מדוע עצר.
ד. רכבים נוספים שעוברים בדרך מאירים לתוך המכונית, ואולי זה נחשב כבית שהיושבים בו נראים לבני רה"ר.
להלן תשובות הפוסקים בלשונם, בתוספת פיסוק, הבהרות, הפניות והערות.
א. הרב משה שאול קליין
לכבוד ידידי הרב דודקביץ שליט"א, רב ביצהר.
בנידון השאלה, האם יש לחשוש לאיסור יחוד בלילה להסיע אשה אחת במכונית, אשר איש מסיע את המכונית, ויש מפעם לפעם רכב עובר, ואין חשש שיעצור את הרכב מבחינה בטחונית, וגם אם יעצור את הרכב ויעבור שם רכב צבאי ודאי שיבדוק את הרכב.
הנה, בלילה אפילו ברחוב - במקום שאין עובר ושב יש יחוד, כמבואר בגיליון תוס' נדה דף ב' ע"ב. ובוודאי אף שבעת נסיעתו אינו יכול לעבור איסור אין זה היתר, מכיוון שאין המכונית גורמת היחוד אלא אפילו ברחוב בלילה יש יחוד, ודמי לאיש ואשה שנמצאים בחדר אחד במרחק קצת, אף שא"א לעשות איסור אלא כשמתקרבים זה לזה. ולא דמי למה שכתבו דאין חשש שילך במקום שיהיה יחוד כיוון שעתה אין יחוד, וכמו בפתח פתוח אין חשש שיסגור הדלת.
אמנם במקום שיש עוברים ושבים הוה כפתח פתוח, דמהני אף בלילה אם הוא באופן שיש עובר ושב.
ובוודאי אי לאו שעת הדחק היה מקום להחמיר, כיוון שאין לנו הגדר הברור כמה עוברים ושבים צריכים לעבור. והרי הח"א ס"ל דפתוח לחצר לא מהני, אף שאין פוסקים כן.
מ"מ בשעת הדחק כנידון שלכם אפשר להקל, בתנאי גמור שלא תשב ליד הנהג אלא מאחוריו, כיון די"א דיחוד החשש ג"כ לשאר קירבות, ועוד דהוה פריצות וקרוב לעבירה. ועל כן תשב רק מאחור.
ומ"מ בקרובים או במכירים ולבם גס אנו שוב נופלים למחלוקת אי מהני פתח פתוח, שהב"ש והח"מ מחמירים והט"ז מתיר, וע"כ אף בשעת הדחק אין ראוי להקל בזה, ובאופן כזה יראה ליקח עוד איש אחד מהישוב.
ומ"מ צריך לברר, באופן שאין לבו גס בה, אם כשמגיעים לתוך הישוב באמצע הלילה אם אין חשש יחוד בזה, וצריך לברר כפי המציאות.
בכבוד ובברכה
משה שאול קליין
ב. הרב שלמה זלמן אוירבך
ב"ה לכבוד רבי דוד דודקביץ הי"ו.
אחרי תת ברכת שלו' רב, הנני משיב על מכתבו.
אפשר שיש לסמוך בנשואה דמרחק כזה חשיב כבעלה בעיר, ואפילו בפנויה, רק הטעם דאין לחשוש שיטה מהדרך ויסע למקום אחר.
אך כל זה רק בשעת הדחק גדול.
למעשה יש להתייגע ולדאוג לפתרונות אחרים, יגעת ומצאת תאמין.
וד' יהא בעזרכם.
ש. ז. אויערבאך
ג. הרב שאול ישראלי
ב"ה. ד' תמוז תנש"א. ירושלים ת"ו
לכ' הרב דוד דודקביץ הי"ו, מושב יצהר.
שו"ב.
במענה לשאלתך.
אכן ההיתר קשה מאוד, ואין לסמוך עליו כי אם בשעת הדחק כעין שעה זו שקיימת סכנה בטחונית לאדם השוהה בכבישים, ובפרט בשעות הלילה. לזאת מן הראוי להזהיר הנשים שלא יצאו בדרכים בשעות הלילה, אך מ"מ אין להימנע מלהסיעה כשהדבר הכרחי.
אכן בתנאים של שעת הדחק כנ"ל אי אפשר להימנע מלעצור ולקחת את המחכה בדרכים, או שהדבר נחוץ לה ואין לה ברירה אחרת. בכהאי גוונא יש לא להתעכב במשך הנסיעה, רק לנסוע ללא הפסקה, שבכהאי גוונא לא שייך חשש עבירה מכיוון שהוא עסוק בהפעלת המכונית.
אולם אם יש משום מה צורך לעצור ולחכות זמן מה כשהרכב עומד יש להישאר בפנים, ואם ניתן הדבר – מן הראוי שיהא פתוח החלון באופן שהרכב החולף יהא מסוגל להסתכל בנעשה במכונית...
בברכת התורה,
ש. ישראלי
ד. הרב דב ליאור
לכבוד הרב דוד דודקביץ, רב הישוב יצהר.
קיבלתי את מכתבו לפני מספר ימים, ולא הספקתי להשיב מפני חוסר הזמן.
ולעצם השאלה נראה לענ"ד שמה שצידדתם להקל בנסיעה בכבישים באיזור היות ולפעמים עוברים שם גם רכבים אחרים, וכן מטעם בטחון אין חשש שהנהג יעצור, אלה הן סברות ישרות ונראות. כמו כן יש לעיין בשו"ת ציץ אליעזר ח"ו סי' מ' אות טו, ע"ש, דגם מביא מעין סברה שכזו.
לסיכום נראה שיש להתיר לצורך.
באם היה אפשר לנסוע ברכב שיש מחיצה בין הנהג לנוסעת זה ודאי היה עדיף, כי גדר יחוד זהו במקום אחד ממש, ולא אם ישנה מחיצה.
החותם בברכת התורה,
דב ליאור
* * *
מידת הטהרה מידה שכלית, כוללת מעלות רבות. ועל זה אמר דוד עליו השלום 'לב טהור ברא לי אלוקים', שאל מאת השי"ת לתת לו עזר בקיום התורה והמצוות, שהרי הטהרה דבקה בתורה לעד, לא תיפרד ממנה. זהו שאמרו ז"ל דברי תורה אין מקבלין טומאה, שנאמר הלא כה דברי כאש נאם ה'. והעזר הזה מה' הוא שיתאצל עליו מאת הקב"ה שפע טהור וזך במחשבה טהורה, הוא הרוח הנכון המחודש בקרבו המבוקש ממנו יתברך.
רבנו בחיי, כד הקמח אות ט
|