המעין -
חזרה למאמרי המעין הרב יעקב ישראל סטל
מסרק מקרני ראמים ליטול בו 'ביצי כינים'
'מקרני ראמים עד ביצי כינים'
מסרק לכינים מקרני ראמים
מסרקי קרן ומכת הכינים בתקופת הראשונים
סוף דבר
'מקרני ראמים עד ביצי כינים'
במסכת עבודה זרה (ג, ב) מוסר האמורא רב יהודה את דברי רבו, רב:
שתים עשרה שעות הוי היום. שלש הראשונות הקב"ה יושב ועוסק בתורה; שניות - יושב ודן את כל העולם כולו... שלישיות - יושב וזן את כל העולם כולו, מקרני ראמים עד ביצי כינים; רביעיות - יושב ומשחק עם לויתן...
הפירוש המקובל לכך שבעל המאמר נקט בדווקא "מקרני ראמים עד ביצי כינים" הוא, ששני פריטים אלו מייצגים את שתי הקצוות הקיצוניים של עולם החי: מצד אחד, בעל החיים הגדול והגבוה מכולם (הראם), ומצד שני - בעל החיים הקטן והנמוך מכולם (הכינה); שכן 'ביצי כנים' אינן ביצים שנקבת הכינה מטילה ומהן עתיד לבקוע דור כינים חדש, אלא מין כינים ששמו 'ביצי כינים', שהוא כנראה הקטן מכל סוגי הכינים.
אולם, יש לתמוה מדוע נקט בעל המאמר 'מקרני ראמים' ולא 'מראמים' בלבד? הרי הוא בא לציין בעל חיים שלם, ומה לו להדגיש אבר מסויים בדווקא?
מסרק לכינים מקרני ראמים
נראה, אפוא, שדקדוק זה עמד ביסוד ביאורו המחודש של ר' יהודה החסיד (אשכנז, ד'תתק"י-תתקע"ז) ב'ספר גימטריאות':
'כולם ישבעו מידיך'. בפרק קמא דעבודה זרה: בשלוש שעות הראשונות יושב הקב"ה וזן את כל העולם, למקרני ראמים ועד ביצי כינים, שהיא ברייה קטנה... והקב"ה יתברך נותן חכמה בלב כל האדם, שמתקן מסרק מקרני ראימים ליטול בהם ביצי כינים.
מהדגשת 'מקרני ראמים' הבין ר' יהודה החסיד, שכאילו קרני הראם ניזונות ע"י הקב"ה באופן מיוחד עקב חשיבותן החריגה, חשיבות המתבררת מהסמכתן ל'ביצי כינים' וכריכתם אלו באלו, והיא: יצירת מסרק להוצאת הכינים, חפץ בעל חשיבות גדולה באותם דורות. כי בעוד שכיום ה'מכה השלישית' שכיחה בעיקר בקרב ילדים, בימי הביניים ובדורות שקדמו להם היתה 'מכה מהלכת' זו מצויה אף בראשי אנשים בוגרים ואפילו באלו שנמנו על נכבדי ועשירי העם, והיוותה מטרד חמור שקשה היה להיפטר ממנו.
דברי ר' יהודה החסיד, ש'קרני ראמים' לא נבראו לבטלה אלא נועדו ליצירת מסרק להוצאת 'ביצי כינים', עולים בקנה אחד עם השקפתו התכליתית על הבריאה, וקביעתו שכל חי נוצר במתכונת אברים מדוייקת לצרכיו השונים והמיוחדים, רעיון שהקדיש לו פיסקה ארוכה ב'ספר חסידים':
יש דברים שאין הלב סבור שיש עוון בדבר, והוא עוון. כגון, לשנות הבריות ממנהג שנבראו. כי הקב"ה עשה כל צרכי הכל לפי מה שהוא... וברא לכל דבר צרכיו ומגיניו כפי הצורך. כיצד? קרניים לבהמה טהורה, להגן מן החיה, וגם בעבור לחכך בהם ולגרש זבובים ותולעים הנושכים בה. וברא זנב במקום שלא יגיע קרניים, לגרש זבובים בזנבו. לכך ברא לשור זנב ארוך במקום שלא יגיע קרניו, לגרש זבובים בזנבו, לעזור לעצמו בזנבו. ולעיזים, שקרניה זקופים לא כפופים, ברא זנב קצר, כי צווארם ארוך וקרניה מגיעים לכל גופו, ואינו צריך לזנבו. הרי, אם יחתוך אדם זנב בהמה, והוא סבור לא עשיתי צער בעלי חיים, הרי גורם צער לבהמה, שאינה יכולה לתקן עוד לעזור מן הזבובים. וברא לאדם ולדוב ולקוף ידים, לפיכך אין צריכים זנב, כי בידים אשר להם ממשמשים בכל הגוף. סוף דבר, לא הניח הקב"ה צורך כל בריה שלא ברא לה כל צרכיה... וברא לחזיר-יער שיניים למעלה ושיניים למטה, שאם יבוא דוב או חיה אחרת להכותו הוא מכה בשיניו. הדוב ביד, והארי בזנבו, וסוס ברגליו. ולסוסים ולגמלים ולחמורים פרסותיו קלוטות, בעבור משא שעליהם, שרוכבים עליהם, להתחזק ולסבול המשאוי. ולדוב, שכוחו בידיו, יש לו כפות ככפות רגלי אדם, לעמוד על רגליו. ולכלב, שאוכל עצמות ודברים קשים, שיניו חדים...
למרות שבדברים אלו מצביע ר' יהודה החסיד על החכמה האלוקית בתכנון הבהמות והחיות, שכל איבריהם וכליהם הגופניים נבראו בכוונה ובתכלית לצורכיהם השונים והמיוחדים של בעלי החיים, ברור שגם הסכים, שכל אברי בעלי החיים תוכננו גם באופן שיועילו לאדם - נזר הבריאה, שכל עולם החי נברא בעבורו ולשימושו - אם בחייהם ואם לאחר מותם, וכפי שקרני הראם משמשים את האדם לצורך ייצור מסרק להוצאת הכינים המציקים לו.
מסרקי קרן ומכת הכינים בתקופת הראשונים
דברי ר' יהודה החסיד על ייצור מסרק כינים מ'קרני ראמים' לא נאמרו בחלל ריק. הם משקפים את המציאות באירופה הימי-ביניימית, לייצר את המסרקים - ושמא דווקא את אלו בעלי השיניים הצפופות שנועדו להוצאת כינים - גם מקרני בהמות וחיות, ובמיוחד מקרני צבאים, קרן המכונה: antler, וכפי שמאשרים כמה ממצאים ארכיאולוגים.
לא נראה כי ר' יהודה החסיד התכוון למסרק המופק מראם דווקא, וספק בעיני אם בכלל ניסה לזהות את הראם עם בעל חיים כלשהו. מסתבר כי ביאורו המעניין מוסב בעיקר על 'קרני' ולאו דווקא על ה'ראמים', ושמא התייחס לתיבת 'ראמים' רק כסמל לקרניים חזקות וגדולות, להן היתה, כמובן, עדיפות איכותית וכמותית בתעשיית המסרקים. אמנם יש המזהים את ה'ראם' המקראי עם אנטילופת האוריקס (Oryx leucoryx; 'ראם לבן'), על פי שמה בערבית ובסורית 'רים', והיא אכן מזן הצבאים, אך קשה להאמין שפרשנות זו הגיעה לאשכנז.
כשתי דורות לאחר ר' יהודה החסיד מצוי תיעוד ספרותי נוסף לייצור מסרק כינים מקרני בעלי חיים בדברי ר' בנימין מן הענוים, המבקר בחריפות את חיי המותרות של עשירי רומא שבימיו, התנהגותם המוסרית וגסות רוחם. בין היתר הוא מתאר את נוהגם לגדל פרע שֵׂעָר ראשם, ולחבוש פאה נכריה משֵׂעָר עזים תחת שׂערם שנשר:
ובראשם כֹבַע שָׁשְׁרָה / דקה וקצרה, ועליה מאחיזים / מטוה העזים. על חצי הראש שומה / אשר שָׁם מלון הכנימה, ואין חשקם / רק לכסות נתקם. אך שׂערותם גדולים / קווצותיו תלתלים, וסרח העודף / בציצת ראשם נוטף / על הכתף. ואם בֹּהַק פָּרַח פֶּרַח בצוארונו / שֵׂעָר ראשו יכסנו. קצוצי פאה ובלורית / והם בעלי ברית / לשׂעירים אשר הם זונים אחריהם. ואולי אחור הם יעופו / בשׂערותם אשר עדפו / ילכו ולא ייעפו... ואולי נשברו גדל הַמִּסְפְּרַיִם והתער / או האומנים אחזו סער, על כן יער שׂערם גדל וסוער / וחיתו אין די בער. וכי ירים כיניו, לאחוז בסבך בקרניו; והנה השוורים מלינים עליהם / כי לקחו קרנותיהם, לעשות להם מסרקים / קשים וחזקים / כי בסבך שׂערותם תמיד משתברים / כשבר נבל יוצרים. ומדוע נחתכה הָאֵלָה / אשר בה אבשלום נתלה?! אולי תוריד למיצער / בעלי השֵׂעָר...
מביקורתו החריפה אנו למדים, שאפילו בקרב ה'חברה הגבוהה' והעשירה של זמנו היתה שכיחה 'מכת כינים' בשׂערות ראשם ובפאות הנוכריות שחבשו, ומתיאורו ההיתולי על מסרקי הכינים שמקרני שוורים שנשתברו 'בסבך שׂערותם' נמצא שאף באיטליה היה מוכר ייצור מסרקות אלו מקרניים, כשם שהיה נודע במקומות אחרים באירופה.
נחתום בדברי ר' אברהם בר' יעקב מרגנסבורג, שבשנים ר"כ-רל"ו, בהיותו כלוא עקב עלילת דם, כתב 'משלי חיות' מחורזים, שבאחד מהם הוא מקיים ויכוח דמיוני בין הפרעוש לכינה, ובו שָׂם דברים בפי הפרעוש להוכיח את עליונותו על הכינה:
אתה בידים וברגלים תתַפש... אצל מוכה שחין וחולים שכרךָ נפרע... ואם תבוא בבריא, בראש או בבגד, חייך תלואים לך מנגד, כי לא תוכל לברוח. ואם תפרח פרוח, בראשו או בזקנו, ונטל מסרק כרצונו, או כלי מחבל אחרים, הנעשים משׂער חזיִרים, וכל כלי משחית עליך יוצר מן האוֹצר, ותאחזו ברגע כולכם, כדגים במצודה, ועשה שוע לפידו. וכל זה תַּקָּנָה לקטן ולאשה, אבל האיש - יעבור על זקנו וראשו, ויגלח ויחלף שמלתו, והכינים איננו, כי לקח אותו, וכלה גרש יגרש, ברעב תִוָרֵש... ולא קם נביא וחוזה, מזה בן מזה, אשר יכול הפרעושים לגרשם, באשר הם שם, אלא ילקטם כמלקט אחר השבלים, או בורר על יד בלא כלים. ואפילו הכי, בלקט יש שכחה ופיאה...
הפרעוש טוען נגד הכינה על נחיתותה. בעוד שאת הפרעושים לא ניתן ללכוד באמצעות כלים אלא ביד אחד אחד, כי הם מקפצים ממקום למקום ומצויים בבגדי האדם ועל בשרו, נפטר האדם מכיניו באופן פשוט: הגבר - מגלח את שׂערו וזקנו הנגועים, והאשה והקטן, שלא מקובל שיגלחו את שׂערם, נוטלים מסרקות "הנעשים משׂער חזירים... ותאחזו ברגע כולכם, כדגים במצודה"...
סוף דבר
דקדוק בדברי חז"ל על דאגתו של הקב"ה לתזונת כל עולם החי, הביא את ר' יהודה החסיד למסקנה שיש בדברים רמז למציאות שהיתה ידועה לו היטב - שימוש במסרקים העשויים מקרן לטיפול בכיני הראש. מגוון המקורות שהבאנו, מהקודש ומהחול, פורשים לפנינו תמונה חיה מתקופת הראשונים בפן מסויים של חיי בני אנוש, ואת התבטאותה של תמונה זו בספרות הקודש והחול של התקופה.
מסרק מִקרן (שוודיה, סוף האלף החמישי)
לראם הלבן (אנטילופת האוריקס) קרניים ארוכות, ישרות וחדות שאורכן מגיע עד ל-70 ס"מ.
יהודים בעלי שערות ארוכות, מתוך איורים בכתבי יד
ראה רש"י, עבודה זרה שם: "'קרני ראמים', חיה גדולה. 'ביצי כנים', מינא הוא דמתקרי ביצי כנים, ודקין הן, והוא 'אינבא' בלשון ארמית, ובלעז 'לינטריס'". על הלעז 'לינטריס', שכתיבו נשתנה ממקום למקום ופעמים אף שובש בדפוסים, ראה: ר"מ קטן, אוצר לעזי רש"י, ירושלים תש"ס, עמ' 80, לעז 977; עמ' 97, לעז 1209. וראה גם ר' בחיי אבן חלאווה, כד הקמח, ערך 'פרנסה' (בתוך: ח"ד שעוועל [מהדיר], כתבי רבנו בחיי, ירושלים תש"ל, עמ' שד): "הקב"ה זן את העולם כולו, מקרני ראמים עד ביצי כנים. כלומר, מן הגדול ועד הקטן שבמין החי שאינו מדבר; ואין צריך לומר, במין האדם, שהוא חי מדבר...". מקורות נוספים מצביעים על הראם כבעל חיים (היבשתי) הגדול ביותר, ראה: מפרשים לאיוב לט, ט; פירוש רמב"ן, בראשית ו, יט: "כי החיות רבות מאד, ומהן גדולות מאד כפילים וכראמים וזולתם..."; רבנו בחיי, בראשית ו, טז (העתיק מהרמב"ן); בבא בתרא עג רע"ב: "אורזילא בר יומא", וברשב"ם שם; זבחים קיג רע"ב, וברש"י. [הפיל והג'ירפה וכד' לא היו מצויים בא"י, ולכן כנראה ניתנה הבכורה לראם שהיה החיה הגדולה ביותר שהיתה מצויה בה. י"ק.]
ספר חסידים, מהדורת מרגליות, סי' תקפט; מהדורת ויסטנצקי, סי' יד, עמ' 15-14. וראה גם: ספר חסידים, מהדורת מרגליות, סי' תקל; מהדורת ויסטנצקי, סי' תתתשנ, עמ' 474-472. לענין זה הקדיש יצחק בער את מאמרו 'שני פרקים של תורת ההשגחה בספר חסידים', בתוך: א' מרקוס, דת וחברה במשנתם של חסידי אשכנז, ירושלים תשמ"ז, עמ' 198-183. לידיעותיו הזואולוגיות של ר' יהודה החסיד העולות מהפיסקא המצוטטת, שהגיע אליהם מתוך התבוננותו העצמאית וממקורות שבכתב (ראה: י' בער, שם), יש להוסיף את אלו המצויות בספרו אמרות טהורות חיצוניות ופנימיות, מהדורתי, ירושלים תשס"ו.
חוזק קרני הראם כבר נזכר במקרא (עי' דברים לג, יז), ור' אברהם אבן עזרא, שחסידי אשכנז הכירו את חיבוריו, כותב בפירושו לתהלים כב, כב: "וטעם 'ומקרני ראמים', שהם חזקים מכל הקרנות. ושמעתי בני איש אומרים, כי הראם יפיל עצמו מהר גבוה על קרניו ולא תשברנה". ועל אורך קרני הראם לדעת חסידי אשכנז, ראה סידור הרוקח, עמ' קכג: "כקרן ראם שיש לו קרניים גדולות"; שם, עמ' קכו: "'ותרם כראם קרני, בלותי בשמן רענן' (תהלים צב, יא)... מדרש: שעלה דוד על קרני ראם, ומדרש, שהיו גבוהים מאה אמה קרניים שלו", ומקורו במדרש תהלים כב, כח. וראה גם: פרקי דר' אליעזר, פרק יט; מדרש תהלים צב, י. וראה עוד פירוש הרוקח לתורה, וזאת הברכה, עמ' רפז, אלא שנקטעו הדברים בכתה"י: "'וקרני ראם', שהם ארוכים - - - ". וראה: מדרש לקח טוב, שצוטט להלן הערה 20.
נראה שעשירי רומי היהודים שגידלו את שׂערם נמשכו אחר אופנת השׂער הארוך של הגברים הצעירים שבאה לעולם כבר במאה הי"א, ועוררה בקורת בקרב בעלי המוסר. כן, לדוגמא, גיבר מנוז'ן הצרפתי, באוטוביוגרפיה שלו שנכתבה בין השנים ד'תתע"ד-תתע"ז (1117-1114 למניינם), מבקר באופן סמוי את האדם שהתייצב בפניו, ו"שערו היה מפוסק ממצחו ומטה כדרך הנשים, והגיע עד מרפקיו". ראה: ש' שחר (מתרגמת), גוף ראשון בשני קולות, תל אביב תשס"ג, עמ' 43-42, ועמ' 206 הערה 77. לתִארוך האוטוביוגרפיה, ראה שם, הקדמה, עמ' 9. אמנם מאידך מצאנו אישים יהודיים שגידלו שׂער ראשם מתוך חסידות. כן, לדוגמא, כותב ר' יוסף כספי (ה'מ'?-ק'), על רב פילוסוף אותו פגש, כנראה, בספרד: "ולא אשא פנים לזקן מעַמנו, בעל שׂער וזָקָן, וסתר פנים ישים, ומתעטף במעיל החסידות... ויהיה הרבנות לראשו אל צד כתפו, וכל מחשבותיו אם העולם מחודש או קדמון..." (מנורת כסף, פרק ד, בתוך: י' לאסט [מהדיר], עשרה כלי כסף, ב, פרעסבורג תרס"ג, עמ' 87). אנו גם שומעים על אחד שנדר שלא לגזוז שׂער ראשו עד שתתמלא בקשתו. ראה באגרת שנדפסה אצל: מ' בן ששון (עורך), יהודי סיציליה 1068-825: תעודות ומקורות, ירושלים תשנ"א, עמ' 188. אך העירני ידידי ר' מרדכי מנחם הוניג שגידול שׂער הראש היה נפוץ בקרב יהודי ימי הביניים, כפי שעולה מאיורים בני התקופה. ראה: T. and M. Metzger, Jewish Life in the Middle ages: Illuminated Hebrew Manuscripts, New York 1982. שני איורים מספרם הבאתי להלן.
הלשון 'ואם בֹּהַק פָּרַח פֶּרַח בצוארונו' הוא על פי ויקרא יג, לט, המדבר בצרעת: "וְרָאָה הַכֹּהֵן וְהִנֵּה בְעוֹר בְּשָׂרָם בֶּהָרֹת כֵּהוֹת לְבָנֹת, בֹּהַק הוּא פָּרַח בָּעוֹר, טָהוֹר הוּא". ושיעור דברי ר' בנימין מן הענוים: אם פרחה צרעת בצווארי העשירים 'שֵׂעָר ראשו יכסנו', וזו תועלת נוספת שהפיקו העשירים משׂערם הארוך. ומכך שציין את צרעת העשירים בתוך תיאורו למוסריותם הירודה, אתה למד, שהוא ראה מחלה זו כמיוחדת לחוטאים, דעה הנזכרת כבר במקרא (ראה: במדבר יב, א-יא; מל"ב ה, כ-כז; טו, ה; דהי"ב כו, טז-כא), בתלמוד ובמדרשים (ראה, לדוגמא: יומא יא, ב; ערכין טז, א; ויק"ר טז, א-ה), ואף רווחה בימי הביניים, ראה: א' שהם-שטיינר, 'בין המנהיג לחריג', בתוך: מחקרים בתולדות יהודי אשכנז, בעריכת ג' בקון ואחרים, רמת גן תשס"ח, עמ' 245-237; הנ"ל, 'שמאל דוחה וימין מקרבת', בתוך: מיעוטים, זרים ושונים, בעריכת ש' וולקוב, ירושלים תש"ס, עמ' 137, ועמ' 146. עוד אנו למדים מדברי ר' בנימין מן הענוים שהצרעת פגעה בימי הביניים גם ביהודים. אך, כמובן, שזה אינו סותר את טענת היהודים שהם לוקים במחלה זו פחות משכניהם הגויים (ראה: א' שהם-שטיינר, 'כי התפילה במקום ההוא תהיה רצויה יותר', פעמים, 99-98 [תשס"ד], עמ' 56 הערה 64, ובכל הנסמן שם). לעדות נוספת על יהודים שלקו במחלה זו, ראה פירוש רבינו אפרים, וארא, עמ' קצד: "כי כל בעלי גאוה ושחץ הם בעלי גרב ושחין". כי למרות שהרעיון כבר מצוי במקורות חז"ל (ראה תנחומא בובר, מצורע, ח: "על גסות הרוח הצרעת באה", ועוד; ונראה שאין לחלק כאן בין הצרעת המקראית למחלות העור האחרות), נראה שהכותב דיבר בהווה. ובדרך זו יש להבין את הפיסקא הבאה: "במכה זו [=כינים], במכת שחין ובמכת חשך, לא נאמר בהן התראה... פירש ר' יוסף מאורליינש, לפי שבלא התראה הם רגילות לבוא בעולם, מה שאין כן בשאר מכות" (תוספות השלם על התורה, שמות שם יב, אות ח, ירושלים תשמ"ז, עמ' ריז טו"ב). וראה עוד במקורות שהביא שהם-שטיינר, 'שמאל דוחה וימין מקרבת', הנ"ל, עמ' 140, עמ' 148-144. ואין ברצוני להאריך בענין, שכן הקדשתי לכך מאמר מיוחד.
|