המעין -
חזרה למאמרי המעין ד"ר שמעון בולג
שבע הערות מקדימות ללימוד חכמת הטבע
הקדמה
א. למהותה של חכמת הטבע
ב. למהותו של המושג "טבע"
ג. חכמת הטבע כהשלמת התורה
ד. לימוד חכמת הטבע כדרך להכרת גדולת הבורא מחד – ולהשכחתו מאידך
ה. התפרצות גילויי חכמת הטבע במאתיים השנים האחרונות
ו. אזהרת ה' מפני פירוש מוטעה של השחתת סדום ועמורה
ז. הגבולות להכרת העולם, "מה" ו"מי"
הקדמה
מטרתנו בשורות הבאות הינה להגיש ללומדים לקט מקורות מתוך דברי חז"ל, אשר יהוו הכנה ובסיס ללימוד מעמיק יותר למתעניין, ללומד ולמלמד ענף מענפי חכמת הטבע. הקטעים הבאים מאירים היבטים אחדים הקשורים ללימוד חכמת הטבע מנקודת מבטו של יהודי בן תורה, כהמשך למאמרים רבים שנתפרסמו בענין זה, ביניהם גם מעל במת "המעין".
א. למהותה של חכמת הטבע
מתוך פירוש לפרקי אבות לרבינו בחיי בן אשר, פ"ג מי"ח:
[החכמה] הרביעית חכמת הטבע. והוא ידיעת ארבעה יסודות בסידורם ושינויָם וחזרתם זה לזה, האש והרוח והמים והעפר, וכל הצמחים וכל בעלי חיים שביסוד הרביעי הוא העפר, הוא הנקרא חכמת הטבע. ועל זה אמר ישעיה הנביא ע"ה (ישעיה מ, כא) הלא הבינתם מוסדות הארץ.
מטרתה הכללית של חכמת הטבע בת זמננו הינה, בראש ובראשונה, לתאר בצורה מדוייקת את תופעות הטבע השונות (שאלת ה-מה?), לעמוד על החוקויות שבהן (שאלת ה-איך?), ועל הסיבות שמאחורי התרחשותן (שאלת ה-מדוע?). למעשה כאשר אנו מבקשים להסביר תופעה זו או אחרת, כגון מדוע אבן נופלת תמיד לכיוון מטה, מדוע נדלק גפרור על ידי חיכוך, או מהי הסיבה להיווצרות של קשת הענן, כוונתנו על פי רוב הינה לבסס את התופעה הנדונה על חוקי יסוד מעטים ופשוטים ככל האפשר - שמעבר להם לעת עתה לא נוכל להגיע, ושיש להניחם כהנחות יסוד (או דרישות יסוד) שמהן ניתן לגזור את התופעות הנדונות בצורה מלאה ומוכחת. ענף נגזר מכך הינו השימוש בתופעות ובחוקים הללו לטובת האדם - הטכנולוגיה, בחינת "ומִלאו את הארץ וכִבשֻה" (בראשית א, כח) ו"אשר ברא אלהים לעשות" (שם ב, ג). כל זאת בניגוד לפיסיקה היוונית האריסטוטלית, ובעקבותיה הפיסיקה של ימי הביניים, אשר חיפשו בעיקר אחרי סיבות לתופעות, הן בתחום הטבע והן בתחום הפילוסופיה.
ב. למהותו של המושג "טבע"
המושג "טבע" כלל איננו נמצא בש"ס, להוציא מקום אחד (נידה כ, ב): "אמר רבי זירא, טבעא דבבל גרמא לי דלא חזאי דמא, דאמינא בטבעא לא ידענא, בדמא ידענא"?! ומציין שם רבנו יעב"ץ בהגהותיו: "נראה שהוא ענין טבע העולם, שנשתמשו במלה זו הרבה הטבעיים ומכאן לקחוה. ולא מצינו לה חבר בתלמוד". במקום זה השתמשו רבותינו במושגים חילופיים של בריאה ויצירה, שהינם מונחים המצביעים ישירות גם על בורא העולם ויוצרו.
ר"ר מרגליות ב'שערי זהר' לנידה שם מפנה לעוד שני מקורות: האחד בזו"ח בראשית י"ג ע"ד: "תברא הארץ לא נאמר אלא תוצא הארץ, דבר שהיה גנוז בה, והוציאה כל דבר ודבר באותה הטבע הראוי לה להוליד ולהזריע מהם כדומה להם, הדא הוא דכתיב למינה". וכן בזו"ח נח כ"ב ע"א: "ויחל נח איש האדמה... רבנן אמרי איש האדמה - לפי שבשבילו עמדה האדמה בכוחה וטבעה, שנאמר (בראשית ה, כט) זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו מן האדמה אשר אררה ה'".
עוד בתקופת הראשונים רמזו על הקשר שבין שם אלהים לבין מושג הטבע, ומובא בשם הראב"ע שהגימטריה של "הטבע" (86) שוה לגימטריא של השם "אלהים" (86). גימטריה זו גם מובאת בפרדס רמונים לרבנו הרמ"ק.
בתקופה מאוחרת יותר, בשנת תס"ה, האשימו בלונדון את ר' דוד ניטו, בעל מטה דן - כוזרי שני, שבאחת מדרשותיו הזכיר את הקשר שבין הטבע לבין הקב"ה, ואולי חשדו בו כי הוא נוטה לפילוסופיה של ברוך שפינוזה. על כך פנה ר' דוד ניטו לרצ"ה אשכנזי בעל החכם צבי וביקש את התערבותו, וז"ל:
..."אומרים שאמרתי בישיבה שהשי"ת והטבע, והטבע והשי"ת, הכל אחד. אומר אני שכך אמרתי, ואני מקיימו ואכריחנו, מאחר שדוד המלך מקיימו במזמור קמ"ז [פס' ח] "המכסה שמים בעבים המכין לארץ מטר המצמיח הרים חציר" כו'. אבל צריך לידע (הטו אזניכם יהודים, מפני שהוא העיקר הראשון מאמונתנו), ששם טבע הוא מהמצאת האחרונים מזמן ד' או ה' מאות שנה סמוך לזמנינו, מאחר שאינו מצוי בדברי חכמינו הקדמונים ז"ל. אלא שהקב"ה משיב הרוח והוא יתברך מוריד הגשם והוא ית' מפריח טללים, מזה מוכרח שהקב"ה עושה כל אותן העניינים שהאחרונים קוראים טבע, באופן שטבע אין בעולם, ואותו הדבר שהוא ההשגחה הוא שקוראים טבע. זהו שאמרתי שהאלקים והטבע והטבע והאלקים הכל אחד, דעה זו היא ישרה חסידה וקדושה, ואשר לא יאמינו בה הם קראים ואפיקורסים". ע"כ דברי ר' דוד ניטו.
ועל כך עונה החכם צבי, לאחר ביאור דברי ר' דוד ניטו בהסתמך על דברי הכוזרי ועוד:
"א"כ איפוא לא על החכם הדורש הנזכר תלונות האנשים ההם, כי אם על כל חכמי האמת קדושי עליון אשר מפיהם אנו חיים. אלא שאין כאן מקום ערעור, כי מלת טבע הנאמרת בו יתברך אינה כמלת טבע פרטי הפועל בהכרח, אלא חפץ ורצון המלך הקדוש בטעם נכון וברור. באופן שצריכין אנו להחזיק טובה להחכם הכולל המרומם כמהר"ר דוד ניטו ה"י על הדרשה שדרש להזהיר את העם לבל יטו לבבם אחרי דעת הפילוסופים האומרים בטבע, כי ממנו יצאו תקלות רבות. והאיר עיניהם באמונתו האמיתית שהכל בהשגחה מאתו יתברך".
ג. חכמת הטבע כהשלמת התורה
שיר השירים רבה פ"א סו"ס ט:
...אמר לו הקב"ה, שלמה, חכמה שאלת לך ולא שאלת עושר ונכסים ונפש אויבך, חייך החכמה והמדע נתון לך, ועי"כ עושר ונכסים אתן לך. מיד, ויקץ שלמה והנה חלום (מל"א ג, טו), א"ר יצחק חלום היה עומד על כנו: חמור נוהק והוא יודע מה נוהק, צפור מצווצי והוא היה יודע מה מצווצי. מיד, ויבא ירושלים ויעמוד לפני ארון ברית ה' ויעל עולות ויעש שלמים ויעש משתה לכל עבדיו, א"ר אלעזר מכאן שעושין סעודה לגומרה של תורה.
ומובן מן הכתוב ששלמה המלך לא למד את כל זה בדרך טבעית כלשהי, אלא שידיעותיו באו לו מכח נבואה אלוקית מן השמים. ואין הכוונה לנבואה פרטית הקשורה לאירוע מסויים, אלא שהקב"ה גילה לשלמה המלך מקצת סודות התורה והבריאה, ועל קבלת נבואה זו והתממשותה קבעו חז"ל שהיא מהווה גומרה של תורה שעליה עושים סעודה, מפני שאז הגיע שלמה המלך אל שלימות חכמת השגחתו יתברך בכל הבריאה.
ד. לימוד חכמת הטבע כדרך להכרת גדולת הבורא מחד – ולהשכחתו מאידך
הרמב"ם מציין את חשיבותה של ההתבוננות בטבע כדרך וכאמצעי לקיום המצוה של אהבת ה', כאשר מטרת התבוננות זו מוגדרת בצורה ברורה כהכרת [גדולתו של] מי שאמר והיה העולם.
כמקור לדבריו של הרמב"ם מפנים המפרשים לתשובתו אודות מה שאמרו (שבת עה, א) היודע לחשב בתקופות ומזלות ואינו מחשב וכו', איך יהיה זה החישוב ומה יצא מזה, והאם זוהי הלכה אם לאו. ועונה הרמב"ם, שחישוב תקופות ומזלות הנה חכמת התכונה בכלל, "ואומרם כל היודע ואינו מחשב ר"ל מי שיש ביכולתו להבין אותה, ולו שכל טוב, וקרא הקדמות זאת החכמה, ואינו עוסק בה. ומה שאמרתם מה יצא מזה, כבר ביאר ר' מאיר בברייתא, כמו שאמרו חכמים בענין אהבה שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם".
מדברי הרמב"ם הללו, וכן מדברי בעל חובת הלבבות וראשונים אחרים, משמע לכאורה שחובת חקירה או התבוננות זו מוטלת על כל יחיד ויחיד. וכך גם מביא הרד"ק בפירושו לתהלים: "הדריכני באמתך, והוא אמיתת מציאותו. אמר בשאלה ראשונה הודיעני, שהיא חכמה שיוכל האדם לדעת אותה, והיא חכמת הטבע, וממנה ידע האדם הבורא, כי היא כסולם לידיעת חכמת האלהות... וההבנה וההשגחה בפעולות ה' ובמעשה ידיו הוא מעבודת האלהים, והיא להבין בחכמת הטבע ובפעולותיו ומעשה ידיו בשמים ובארץ. ומשם יתבונן כח מעשה אלהים, שהכל מאתו, והוא הסיבה הראשונה".
עצם היכולת לחזות מראש תקופות ומזלות (זהו 'היודע לחשב בתקופות ומזלות'), וכיום גם היכולת לצפות תוצאות של ניסויים או היידע המוקדם על התרחשותן של תופעות טבע שונות, מהווה בסיס להגעה למסקנה של קיום בורא עולם. וניסח זאת בבירור האדמו"ר מלובביץ זצ"ל: "עצם המושג של "חוקי הטבע" - חוקים קבועים שאינם משתנים "לא ישבותו" (בראשית ח, כב), מחייב את המסקנה שישנו בורא עולם שקבע בטבע הבריאה חוקים אלו. אין שום הסבר מפני מה מתנהגת הבריאה ע"פ חוקים בכלל, ועל פי החוקים הללו בפרט. לדוגמא, לכח המשיכה אין כל הסבר וביאור, הן על כללות קיום כח זה והן על פרטי אופן פעולתו; ה"הסבר" היחיד לכך הוא - שכך קבע בורא העולם, ואילו רצה הוא היה קובע את כח המשיכה באופן אחר. וכך בנוגע לשאר חוקי הטבע".
ומענין לציין שאחד מגדולי אבות המתמטיקה והפיסיקה הנוכריים, אייזיק ניוטון ((Isaac Newton, שהיה אחד המייסדים של המודל המיכניסטי והמתמטי של העולם כולו, כתב לפני כשלוש מאות שנה בנספח לספרו הגדול "היסודות המתמטיים של פילוסופיית הטבע": "מערכת זו היפה להפליא של שמש, כוכבי לכת וכוכבי שבת, יכולה להתפתח אך ורק מתוך מחשבה ושלטון של ישות אינטליגנטית ובעלת יכולת. ואם כוכבי השבת עצמם הינם מרכזים של מערכות דומות נוספות, אזי אלה, מכיון שנוצרו ע"י אותו יועץ חכם, כולן תהיינה משועבדות לשלטונו של אותו האחד... ישות זו שולטת על כל נוצר; היא אינה משמשת כנשמת העולם - אלא כאדון הכל, כאלהים יוצר הכל השולט על הכל (Pantokrator, Lord God or Universal Ruler)"...
רבנו הנצי"ב בפירושו העמק דבר עה"ת נוקט גישה שונה במקצת, שממנה עולה לכאורה שחקירת העולם באופן מעשי הינה תפקידם של אומות העולם:
"וכבר ביארנו בפתיחה לספר שמות ע"פ דברי בה"ג שהתורה לישראל הוא חלק מהבריאה, וכמו שעל חכמי אוה"ע החוששים לכבוד אלדים מִצוה לחקור בחכמת הטבע שהוא הבריאה, שבזה נותנים כבוד להקב"ה, וכמו שביארנו בשירת האזינו עה"פ כי אשא אל שמים ידי ואמרתי חי אנכי לעולם (דברים לב, מ), והוא בכלל הכתוב אשר ברא אלדים לעשות (בראשית ב, ג), היינו לבאר וחדש בטבע הבריאה כל האפשר - כך עלינו, מי שיש לו יכולת, לחקור בעומק לשון התורה, והוא כבוד אלדים, וכדאיתא בב"ר רפ"ט כבוד אלדים הסתר דבר וכבוד מלכים חקור דבר וכו'".
ה. התפרצות גילויי חכמת הטבע במאתיים השנים האחרונות
עם פרסומו מחדש של ספר קול התור נתפשט ברבים גם מאמר חז"ל בזוח"א פרשת וירא קי"ז ע"א: "ובשית מאה שנין לשתיתנאה יתפתחון תרעי דחכמתא לעילא ומבועי דחכמתא לתתא, ויתתקן עלמא לאעלה בשביעאה כבר נש דמתתקן ביומא שתיתאה מכי ערב שמשא לאעלא בשבתא". פירוש הדבר, שכל הגילויים וההתפתחויות הטכנולוגיות הינם הכנה לקראת שבת העולם. באופן דומה כתב גם ר' יעקב יוסף מפולנאה תלמיד הבעש"ט. גם רמ"מ שניאורסון האדמו"ר מלובביץ הביא מאמר זה ברוח זו בספר שערי אמונה.
ו. אזהרת ה' מפני פירוש מוטעה של השחתת סדום ועמורה
הקב"ה מנמק את גילויו לאברהם אבינו בדבר השחתת סדום המתוכננת, בערך החינוכי שבגילוי זה: לא כמסמך או מסר היסטורי - אלא על שבניו של אאע"ה ילמדו מכך על התערבותו של הקב"ה במהלך העולם וחיי היום יום, ובתוך זה על השגחתו הפרטית על לוט ומשפחתו. לאחר זמן אף אחד לא יראה יותר באופן ישיר את מעשי הקב"ה אלא רק את תוצאותיו, באסונות טבע שמתרחשים בהפתעה גמורה, כאשר כוחות טבע משתחררים וגורמים להרס. ומלמד אותנו רשר"ה איך יש להסתכל על תופעות טבע מעין אלה:
וה' המטיר על סדם ועל עמרה גפרית ואש מאת ה', מן השמים. לאחר שכבר נאמר וה' המטיר וגו', לא היה צריך להוסיף "מאת ה' מן השמים". אבל חשיבות גדולה נודעת לתוספת זו: מי שרואה היום [=לפני כמאה וארבעים שנה] את סביבות ים המלח, על מקורות הנפט המרובים, על הרכב הקרקע שלו המורה על פעולת הר געש – מבאר חורבן הערים במאורע טבעי רגיל. טבע הסביבה, המעיד על פעולת הר געש – מבאר את התהוות ים המלח, וסיבות ההתהוות הן טבעיות וארציות, ואין צורך להסב את התופעה אל ה' והשמים. כדי להוציא מן הלב דעה מוטעית זו, מדגיש הכתוב – מאת ה' מן השמים: אתם מחליפים סיבה במסובָב: דבר הנראה לכם כסיבה אינו, לאמיתו של דבר, אלא מסובָב. טיב הקרקע והרכבה כמות שהיא היום, שעל פיהם אתם מבארים את השואה - אינם אלא תוצאת השואה, וסיבתה האמיתית אינה על הארץ ומהארץ - אלא מאת ה', ומן השמים. דומה שבענין זה טועים בעלי ההשערה הגיאולוגית על התהוות העולם. עובדות התופעות, שעליהן הם מבססים את מסקנותיהם, אמת הן, אולם המסקנות עצמן בטעות יסודן. אף הם מחליפים סיבה במסובָב, מה שנראה להם כסיבת ההתפתחויות המהפכניות שהביאו לידי התהוות הארץ, אינה אלא תוצאה של מהפכות אשר חולל אותן ה' בבואו לברוא את הארץ".
גישה זו היא היא המאפשרת את לימודו של שיעור בחכמת הטבע על ענפיה הרבים או אף בטכנולוגיה עילית לחיזוק האמונה בקב"ה דווקא, ולא ח"ו בחיזוק האגו האנושי וביכולת של כחי ועצם ידי (דברים כח, יז) מחד, או מאידך על פי דעה של יצירה התפתחותית עצמית ללא בורא עולם, ובכפירה מוחלטת בבריאת העולם ע"י עשרה המאמרות של הקב"ה.
היכולת לדעת ולהכיר תופעות טבע, לחזות מראש תוצאות קבועות של שרשרת סיבה ותוצאה, מאפשרת לכאורה ברגע מסויים יצירה של תמונת עולם ללא צורך להתיחסות לבורא עולם. וכבר הזהיר על מגמה דומה, של נסיון לפרש את ניסי ה' בדרך של מדעי הטבע בלבד, ר' יצחק עראמה ממגורשי ספרד, בעל ספר עקידת יצחק:
והנה בחיי, נפלאו קצת מחכמי ישראל האחרונים בזה מכל חכמי העמים אשר על פני האדמה. שהמה [=חכמי הגויים] משתדלים בכל עוז להעמיד ולקיים שם ושארית לדברים אשר הניחום לנסים ונפלאות אשר אמרו שנעשו להם לקיום דתם ואמונתם, והמה מבטלים וסותרים כל יסודות החכמה, וממאנים בכל מופתי פילוסופותם, בכל מה שיעמדו כנגדם או כנגד שום דבר מפנות דתיהם, כמו שידוע זה מחכמי האומות והישמעאלים אשר אנחנו בקרבם... לא כן עשו חכמי הקודש בעלי התלמוד והמדרש, שהם מעוררים אותנו בכל מקום על נסים ומעשים נפלאים שלא סיפרה אותם התורה בפירוש, כמנהגם בכל מקום שאומרים מעשה נסים נעשו שם, דרשו מעל ספריהם וקראו כי רבו מספור, והני פילוספי עמנו הם משתדלים בכל עוז לעוות עלינו את הכתובים, להחזיר תוהו ובהו המופתים היותר מפורסמים אשר נתפארו בהם הנביאים ע"ה"!
וכך גם מגשר ומקשר רש"ר הירש בין גישה תורנית זו לחכמת הטבע, לבין ברית השבת:
מה רבה היתה התפארת שמדעי הטבע היו מביאים לעולם כולו, אילו נתלווה ל״קוסמוס" [=מרחב היקום] שלהם מרוחה של השבת העתיקה, ואילו לא האפילה ידיעת הטבע על הכרת האלוהות, ואילו לא נתקפח היוצר בשל הצורה, המחוקק בשל החוקים, והבורא בעטייה של הבריאה! לוואי ולא שכחו וכפרו בבעל המחשבה בשל המחשבות, ולא עמדו בעלי האומנים כשכלי עבודתם בידיהם ומכריזים בלא היסוס: כל דבר שניתן לראייה ולמישוש למדידה ושקילה, רק הוא בבחינת קיים ומצוי, אנחנו אמנם שקלנו, מדדנו ואף התכנו, אך את הרוח, את הסוד האלוהי לא ראינו ולא מצאנו. מה רבה היתה הברכה לכל באי עולם אילו לא גזלו חוקרי הטבע בני התמותה מבני דורם את אלוהיהם, שעה שהם מגלים להם ממסתרי הטבע ורזיו. ומה טוב היה אילו כל גמיעה וגמיעה ממעיינות המחשבה של הטבע היתה מרבה את הצימאון לידע ולהכיר את בעל המחשבות, וכל גילוי רז חדש היה מאדיר את הכמיהה ואת הכיסופים לאלוהים, וכל חוקר-טבע היה גם כהן עליון לשבת, ולרוממות אל וגדולתו, והיה קולע ממפלאות השמים והארץ, הים והיבשה, זר תהילה גדול לשבתם העתיקה של ישראל, והיה בחינת כרוזה של זו, המחדיר את דברה הקדמון בלבות כל דרי עולם: ראו, הנה מלאכתו [=של בורא העולם] לפניכם"!
ז. הגבולות להכרת העולם, "מה" ו"מי"
לאמיתו של דבר כבר עסקו חז"ל במגבלות ההכרה הזו, שאמנם יכולים אנחנו להתקדם בהכרת העולם מ"כבוש" החלל עד מעבר לכל גבול כמעט מחד, ומאידך בתחום המיקרו לגילוי חלקיקי החלקיקים שלא הכרנו ולא ידענו. ולא בתחום ההשכלתי בלבד, כי אם גם ניצול ידע זה בבחינת 'אשר ברא אלדים לעשות'. ואולם התחום של מתן תשובה סיבתית סופית לכל מעשה הבריאה נשאר מחוץ לגבול חקירתנו והכרתנו.
וכך מובא בהקדמת הזהר א' ע"ב, בהסבר עומק דברי הנביא (ישעיה מ, כו) 'שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה' וגו':
בראשית, ר' אלעזר פתח שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה וגו'. שאו מרום עיניכם לאן אתר. לאתר דכל עיינין תליאן ליה. ומאן איהו, פתח עינים. ותמן תנדעון דהאי סתים עתיקא דקיימא לשאלה ברא אלה. ומאן איהו, מ"י. ההוא (ע' זח"ב ק"מ ע"א) דאקרי מקצה השמים לעילא, דכלא קיימא ברשותיה. ועל דקיימא לשאלה ואיהו בארח סתים ולא אתגליא אקרי מ"י, דהא לעילא לית תמן שאלה. והאי קצה השמים אקרי מ"י. ואית אחרא לתתא ואקרי מ"ה. מה בין האי להאי, אלא קדמאה סתימאה דאקרי מ"י קיימא לשאלה. כיון דשאל בר נש ומפשפש לאסתכלא ולמנדע מדרגא לדרגא עד סוף כל דרגין, כיון דמטי תמן, מ"ה, מה ידעת מה אסתכלתא מה פשפשתא, הא כלא סתים כדקדמיתא. ועל רזא דנא כתיב (איכה ב' י"ג) מה אעידך מה אדמה לך... אמר ר"ש, אלעזר בני פסוק מילך ויתגלי סתימא דרנא עלאה דבני עלמא לא ידעין. שתיק רבי אלעזר, בכה רב שמעון וקאים רגעא (נ"א שעתא) חדא. אמר ר' שמעון, אלעזר מאי אלה. אי תימא ככביא ומזלי, הא אתחזן תמן תדיר. ובמ"ה אתבריאו כד"א (תהלים ל"ג ו') בדבר יי' שמים נעשו. אי על מלין סתימין לא לכתוב אלה, דהא אתגלייא איהו. אלא רזא דא לא אתגליא, בר יומא חד דהוינא על כיף ימא, ואתא אליה"ו ואמר לי ר', ידעת מה הוא מי ברא אלה. אמינא ליה אלין שמיא וחיליהון עובדא דקב"ה דאית ליה לבר נש לאסתכלא בהו ולברכא ליה דכתיב (שם ח, ד) כי אראה שמיך מעשה אצבעתיך" וגו'...
ובזמנו תיאר הרמב"ם את מטרותיה בספרו מלות הגיון שער יד (מהד' אפרת, ניו-יורק תרצ"ט, עמ' סא, מובא גם באנציקלופדיה התלמודית ערך חכמות חיצוניות הע' 30): "והחכמה הטבעית תעיין בגשמים הנמצאים בטבע, לא ברצון האדם, כמיני המקורים ומיני הצמחים ומיני בעלי חיים. הנה החכמה הטבעית תעיין בכל אלו ובכל מה שימצא בהם, ר"ל במקריהם כולם וסגולותיהם וסיבותם ובכל מה שימצאו בו הם כזמן והמקום והתנועה".
ועי' בספר התשבי לר' אליהו בחור בערך טבע: "לך לך מארצך, פירוש רש"י שאודיע טבעך בעולם, רוצה לומר הטבע והמזג הטוב שלך. ותמהתי כי לא מצאתי עוד זה הלשון בכל דברי רז"ל, ואיך לא זכרו דבר בטבעי בעלי חיים וצמחים. יש ספרים שכתוב בהם שאודיע טיבך בעולם, והוא מלשון טיב דלעיל, והוא הנכון". ושם בפירוש רגלי מבשר (לר' אליעזר זעירא הערשטיק, טשערנוביץ תרפ"ה), וכן בהגהות בעמ' 8, משבועות ו ע"ב טיבעא דמאן סגי כו'. ומקורו במדרש תנחומא לך לך סי' ג: "א"ר אבין משל לצלוחית של פלייטון הנתונה בבית הקברות ולא היה אדם יודע ריחה, מה עשה, נטלוה וטלטלוה ממקום למקום והודיעה ריחה בעולם. כך היה אברהם דר בתוך עובדי ע"ז, א"ל הקב"ה לך לך מארצך ואני אודיע טבעך בעולם" [וגירסת התנחומא השלם: מעשיך הטובים]. וע' לעיל הערה 4 מבמדבר רבה פרשת נשא, פי"ד סי' יב: "למה שלושה מיני עולה, ואחד לחטאת כנגד ארבעה טבעים שברא מהם הקב"ה העולם".
שער יז פרק ד: "וידוע כי עיקר הנסים הם מצד החסד, כי מצד הדין והגבורה הכל הוא בדרך הטבע, וכן עולה שם אלהים בחשבון הטבע שהוא פ"ו (86). והטעם, לפי שבריאת שמים וארץ היה במדת הדין, וכן כל מעשה בראשית. והעד על זה שבאו ל"ב נתיבות שבהם נבראו כל הבריאה בשם אלהים והוא ענין הטבע. אמנם אח"כ לקיום הבריאה שיתף עמו הרחמים כמו שדרשו רז"ל, ולכן שינוי סדרי בראשית שהוא ענין הנס הוא הפך הטבע, ונגד מדת הדין. לכן הנס בחסד שהוא טוב, וזהו אמרו נסין ואתין דאתעבידו מסטרא דטוב (ע' זוח"ב תרומה קס"ח ע"ב), ולא טוב ממש - מפני שידוע שהנסים ע"י היסוד הנקרא נס".
וכך מביא בשל"ה, תורה אור, פרשת תרומה דף שכה ע"א: "כי שם ידו"ד הוא נסתר, ושם אלהים העולה בגימטריא הטבע (86) הוא [השם] הנגלה". וראה בערוך השולחן הל' פסח סימן תעג סעיף כג בענין הקשר שבין הנ"ל לגמטריא של כוס, שגם היא 86: "ויש בזה גם עניין עמוק הנוגע לאמונתינו הטהורה דכתיב ה' הוא האלהים, דאלהים בגימ' הטבע. והביאור, דאף הטבע שלנו אינה טבעית אלא בהשגחת שם הויה ברוך הוא, והוא עיקר גדול כמובן, וכוס הוא בגימ' אלהים"... כמו כן ראה בשל"ה מסכת פסחים מצה עשירה (תחילת דרוש שישי) ד"ה במדרש, דף קע"ה ע"א, בענין הטבע, שם אלהים ושם הוי"ה.
כמו שמציין זאת ר' צדוק הכהן בפרי צדיק דברים לשמחת תורה סי' מה.
וכך גם מביא בתו"ש וארא ו, ז (אות מה) מספר שערי תשובה לר' יונה (שער שלישי אות יז), לאחר שציין את דעתו של ראב"ע בספר יסוד מורא שער ז דקרא דוידעת היום והשבות אל לבבך (דברים ד, לט) הינו מצות עשה: "ודע, כי המעלות העליונות נמסרו במצות עשה, כמו מעלת הבחירה... ומעלות התבונן בגדלות ה', שנאמר וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלקים, ודוד אמר (תהלים יד, ב) ה' משמים השקיף על בני אדם לראות היש משכיל דורש את אלקים".
בהל' יסודה"ת, עי' לעיל הע' 29. באופן דומה מביא במלמד התלמידים לר' יעקב ב"ר אבא מרי אנטולי (מהד' ליק תרכ"ו, פרשת בהעלתך, קלז ע"ב): "ובאה גם כן סדר פרשת מנורה אחר אמרו וישמע את הקול מדבר אליו, וקודם הפרשת הלוים, להעיר כל הבא לעבוד את השם ולהתבונן בבריאותיו שמתוך כך מכיר מי שאמר והיה העולם". כך כידוע מביא גם בעל חובת הלבבות בשער הבחינה פרק ב: "אך אם אנו חייבין לבחון בברואים אם לא, נאמר כי הבחינה בברואים והבאת ראיה מהם לחכמת הבורא ית' אנו חייבין בה מן המושכל ומן הכתוב ומן הקבלה... ומן הכתוב, מה שאמר (ישעיה מ, כו) שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה, ואמר (תהלים ח, ד) כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים אשר כוננתה. ומעיר שם במרפא לנפש: "ואמר שהוא יתבונן האדם בסימני חכמת הבורא... עד מקום שיד שכלו מגעת... שאין יד הכל משגת את כולם... ולכך אמר שכל אדם יוכל לבחון כפי שכלו וימצא כמה סימנים מחכמתו יתברך כפי שיתבאר". ועי' במדבר רבה נשא פ"י סי' א: "דעת - זה המכיר את בוראו, כמה דתימא (הושע ד, א) ואין דעת אלהים בארץ, ואומר (ירמיה ט, כג) השכל וידוע אותי" וגו'. בענין זה מפנה הרבי מלובביץ במאמר הנ"ל לתשובת הרמ"א סימן ז: "אבל לא אסרו למוד דברי החכמים וחקירתם במהות המציאות וטבעיהן, כי אדרבה על ידי זה נודע גדולתו של יוצר בראשית יתברך, והוא פירוש שיעור קומה שאמרו עליו כל היודע" כו' (הכוונה כנראה למאמרו של ר' ישמעאל "כל היודע שעור קומתו של יוצר בראשית מובטח לו שהוא בן עולם הבא", המובא בשו"ת הגאונים שערי תשובה סי' קכב ובעוד מקומות), וכן הוא מפנה לשאילת יעב"ץ סי' מא.
מובא בהתוועדויות תשמ"ו ח"ג עמ' 289 (שבת פרשת בהר תשמ"ו, הנחה בלה"ק בלתי מוגה ס"ד), וראה לעיל בהע' 29. ועי' גם באגרות צפון של הרש"ר הירש אגרת ג.
עי' בהקדמה 'קדמת העמק' סעיף ד (עמ' III).
תשובות וביאורים ביסודות ועיקרי האמונה (ירושלים תשנ"א) בפרק יב העוסק בחידושי המדע כאמצעי לגילוי אחדות ה' (עמ' סח). הרבי שם מפנה לעיין בספר אשמורת הבקר לר' יאודה הכהן (איזמיר תרי"ב) פירוש על הזהר (פרשת וירא דף ר' ע"ב): "באותה שעה יתפתחו תרעי דחכמתא לעילא ומביעי דחכמתא לתתא, ולא לענין חכמת התורה קאמר אלא עיקר דבריו הם דיתפתחו מבועי דחכמה לתתא לתקון העולם (ודבר זה אין תמיה כי כן צריך להיות דדבר שניתקן למעלה בקדושה ואורות גדולים בעולם השפל זה יהיה התיקון כעין דברים אלו ויש סוד גדול בדבי ואיני רשאי להאריך עוד) כמו כמה חכמות שעושין הלועזים לתקן העולם שיהיה העולם בנחת, וכן בתיקון בניינים נאים. ויתחיל לתקן עלמא לאעלא בשביעי שהוא יום שבת יום מנוחה".
"כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו, ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט" וגו' (בראשית יח, יט).
ורשר"ה חוזר ומדגיש זאת בפרשת עקב (דברים ח, יח): "וזכרת את ה' אלהיך כי הוא הנתן לך כח לעשות חיל וגו'. כל הכלול באישיותך המסוגלת ליצור ולרכוש – השכל, הכשרון, התבונה השוקלת והמחשבת... כל אלה אינם תוצאה של מזונך הגופני, אלא הם נתנו לך מידי ה' במישרין. ובו – ורק בו בלבד - תלויות גם הנסיבות החיצוניות שהן תנאי לאפשרות ולהצלחה של יצירתך, הוא הנותן לך כח לעשות חיל" וכו'.
מתוך: "עונג שבת" לר׳ שמשון בר' רפאל הירש ז״ל, בתרגום חפשי מגרמנית ע"י אליהו אהרן מילייקובסקי מחרקוב, תל-אביב תרצ"א עמ' ;3, נדפס שנית בשינויים קלים בחוברת "שבת של ישראל" שי"ל ע"י הוועדה לתורה וספרות של המועצה הציבורית למען השבת, ירושלים תש״ט, עמ' 17 [לע"ע לא זכיתי למצוא את המקור הגרמני].
וכך מביאים שבכל חמשת הכרכים של הספר "Mechanique Celeste" (המכניקה של גרמי השמים) של המתמטיקאי המפורסם לַפלאס (Laplace), חברו של נפוליאון, אין כל איזכור של בורא העולם ית"ש; כאשר נשאל על כך ע"י נפוליאון, ענה לו לפלאס כי "אין לו צורך בהשערה זו" [=על קיומו של בורא עולם!] לצורך תצפיותיו והסבריו המדעיים. בהחלפה של שלטון בורא העולם עם תיאוריה פיסיקלית טהורה, המבוססת על חוקי הטבע והמתמטיקה בלבד, התחילה ההפרדה שבין מדע ודת, שבעבר בעולם המחשבה של התרבות המערבית היו מאוחדים (ראה:Hetherington, Morriss S., Planetary motions: a historical perspective, Greenwood Press 2006, p. 167)
ובמקביל למה שמובא בפסיקתא דרב כהנא בפתיחה לפרשת זכור (דברים כה, יז): "א"ר לוי, למה היו ישראל דומין, לאחד שהיה לו בן והרכיבו על כתיפו והיה מוליכו בשוק, והיה הבן רואה דבר של חפץ ואומר לאביו קח לי זה, והוא לוקח לו, פעם ראשונה, ופעם שנייה, ופעם שלישי. ראה הבן אדם, א"ל ראית את אבי. א"ל [אביו] שוטה! אתה רוכב על כתיפיי, וכל מה שאתה מבקש אני לוקח לך, ואתה אומר לזה ראית את אבי? מה עשה אביו, השליכו מעל כתיפו, בא כלב ונשכו".
דוגמה יפה לכך הנה הערה בתיאור אחת מנפלאות הבורא: בירחון נשיונל ג'יאוגראפיק (National Geographic) במהדורה העברית (נובמבר 2009 גליון 138, עמ' 122) מובא מאמר על הסָפִיקות (סוג נדיר של קופי למור, המצויים רק במערב האי מאדגאסקאר שבאוקיינוס ההודי מול אפריקה). לקופים הללו יכולת נפלאה של קפיצה ואחיזה בצוקים חדים. וכך מובא שם בהסבר של שתי תמונות של קוף ספיקה במעופו ובאחיזתו בצוק החד: "התנהגותן כמעט אינה ידועה, אבל האבולוציה ציידה אותן בכריות עבות בכפות ידיהן ורגליהן, המסייעות להן לנוע בנוף המשונן של מקום החיות שלהן". ע"כ. הרי דוגמה קטנה מני רבות מדי יום יום, של החדרת השמטת בורא העולם לתודעת הצבור. דוגמה חריפה עוד יותר הינה ספר לימוד אוניברסיטאי ידוע בפיסיקה גרעינית, פרי עטו של הפיסיקאי הרוסי E.W. Schpolski, אליו (בסוף חלק א) מצורף פרק שלם אודות הסכנה הקיימת בהסקת מסקנות על מגבלות יכולת האדם מאי היכולת לקבוע במדוייק ובו-זמנית את מקומם המדוייק ואת המהירות המדוייקת של חלקיקים (עקרון אי-הוודאות של הייזנברג).
אולם גם פה אין היתר כללי לכל פיתוח ומעשה אפשרי. וכבר העיר על נקודה זו רשר"ה בפרשת וארא עה"פ (שמות ז, יא) ויקרא גם פרעה לחכמים ולמכשפים וגו': "והנה מלאכתו של המכשף אינה אלא ל"יישב" או ל"קשב" כביכול את כחות הטבע ואת כל אשר חי בטבע... לכוף עליהם משמעת, חיובית או שלילית. אולם כל זה אינו אלא "כזב", אחיזת עינים וכו'. אנו מוצאים בתנ"ך בכל מקום מכשפים בשירותם של מושלים קדומים. ככה ירתמו בימינו את מדעי הטבע לצורכי המדינה. ולו ביקשו גם כיום לגייס את מדעי הטבע למציאת פתרונות לבעיות נכבדות, כגון כיצד יוכל האדם למלא את כל תאוותיו מבלי לחשוש לתוצאות הורסות-בריאות - לא היה זה כי אם ניצול לרעה של שלטון האדם בטבע, וכמוהו כהשקפת היסוד של תורת הכישוף". וראה רבנו בחיי פרשת פקודי (שמות מ, טז ד"ה כן עשה): "זה תשלום העשיות שבספור המשכן. ומפסוק "ועשו לי מקדש" ועד כאן תמצא רמ"ח עשיות במלאכת המשכן וכליו, אחת לאחת למצוא חשבון, והם כנגד רמ"ח מצות עשה שבתורה, ובלבד שתסיר את עשיות אלהי הנכר אשר בתוכם, שאותם עשיות אינן מכלל החשבון, מפסוק (שמות לב, א) קום עשה לנו עד (שמות לג, ה) ואדעה מה אעשה, וכל השאר תמצאם רמ"ח בכוון". עשייה של עבודה זרה – עבודה שהיא זרה לנו (על פי ב"ב קי, א), איננה בבחינת עשייה חיובית – 'לעשות'.
|