המעין -
חזרה למאמרי המעין
הרב ד"ר שלמה קסירר
'עד שירצה את חבירו': בין מחילה להתאחדות
הרהורים תחביריים, פרשניים והגותיים בעקבות המשנה במסכת יומא ח, ט
המחלוקת בפיסוק הטעמים
אופיה של הכפרה
האם עבירה כלפי הזולת היא גם עבירה בין אדם למקום?
סיכום
אֶת זוֹ דָּרַשׁ רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה: מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ – עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר, עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרו. אָמַר רַבִּי עֲקִיבָא: אַשְׁרֵיכֶם יִשְׂרָאֵל, לִפְנֵי מִי אַתֶּם מִטַּהֲרִין וּמִי מְטַהֵר אֶתְכֶם - אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם. וְאוֹמֵר מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל ה', מַה מִּקְוֶה מְטַהֵר אֶת הַטְּמֵאִים אַף הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְטַהֵר אֶת יִשְׂרָאֵל.
המחלוקת בפיסוק הטעמים
דבריו של ר"א ב"ע, שיום הכיפורים מכפר רק על עבירות שבין אדם למקום, נחשבים בדרך כלל לקביעה מוסכמת ללא חולק, ודברי רבי עקיבא שבסיפא נקראים במנותק מדברי רבי אלעזר בן עזריה שקדמום, ומתפרשים כסיום חגיגי ונשגב של מסכת יומא. אולם קיימת אפשרות להבין שרבי עקיבא בא לחלוק על מדרשו של ר"א ב"ע, ולדעתו יום הכיפורים מכפר על כל העבירות, גם אלו שבין אדם לחברו. כך הציע בזמנו הרב מרדכי ברויאר ז"ל, ולדעתו מוקד מחלוקת זו הוא בפיסוק טעמים. על פי הטעמים שלפנינו, 'לפני ה'' הוא משלים של 'תטהרו', וכך מתחלק הפסוק:
כִּֽי־בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם ║ מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶ֑ם | לִפְנֵ֥י ה֖' תִּטְהָֽרוּ.
אולם בניגוד לפיסוק הטעמים סובר רבי אלעזר בן עזריה ש'לפני ה'' הוא לוואי של 'חטאתיכם', כלומר מכל חטאתיכם [אשר] לפני ה' תטהרו, אך לא מאלו שבין אדם לחברו. לשיטת ר"א ב"ע יש להטעים כך:
כִּֽי־בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם ║ מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶ֑ם לִפְנֵ֥י ה֖' | תִּטְהָֽרוּ.
על פי ר"מ ברויאר רבי עקיבא היה מודע לדרשת ר"א ב"ע, ובא לחלוק עליו ולפרש את המקרא כפי שעולה מן הטעמים שלפנינו, שהרי כל דבריו רומזים ללשון המקרא הנדרש על ידי קודמו: 'לפני מי אתם מיטהרין' – אמור כנגד 'לפני ה' תטהרו', ו'מי מטהר אתכם' – אמור כנגד 'לטהר אתכם'. לשיטת ר"ע יש לחלק את הפסוק כפי הטעמים שלפנינו. כלומר: לא חטאתיכם הם לפני ה' – אלא הטהרה היא לפני ה', ולפיכך 'אשריכם ישראל', שהרי אתם מיטהרים לפני אביכם שבשמים. נמצא שלדעת ר"א ב"ע המילים 'לפני ה'' מוסבות על החטא, ולדעת ר"ע הן מוסבות על הטהרה ממנו.
אופיה של הכפרה: התפייסות בין ישויות נפרדות או התאחדות נפשית
על בסיס ההבנה שרבי עקיבא ורבי אלעזר בן עזריה קוראים באופן שונה את הפסוק, ברצוני להציע כי מעבר למחלוקת בפיסוק הטעמים קיימת מחלוקת רעיונית עמוקה בין רבי אלעזר בן עזריה לבין רבי עקיבא בהבנת ההתפייסות והסליחה, הן זו שבין אדם למקום והן זו שבין אדם לחברו.
ראשית יש לברר את גבולותיה של המחלוקת בין התנאים. כפי שראינו, רבי עקיבא, בניגוד לר"א ב"ע, איננו מצמיד את 'לפני ה'' אל 'חטאתיכם'. האם חולק רבי עקיבא על ר"א ב"ע למעשה, וסובר שיום הכיפורים מכפר גם על עבירות שבין אדם לחברו, אף אם לא ריצה את חברו? על פי אופן קריאת הפסוק ע"י ר"ע משמע שהכפרה והטהרה הן מכל החטאים, גם מאלו שבין אדם לחברו. אולם רוב המפרשים לא פירשו כך, וטעם נכון בדבר: הייתכן שלדעת רבי עקיבא עשוי הקב"ה למחול לפוגע בעוד הנפגע מתענה ונמק בסבלו? והלא הכתוב צווח ואומר: 'הֲכָזֶה יִהְיֶה צוֹם אֶבְחָרֵהוּ' וכו' (ישעיה נח, ה)! לפיכך מסתבר שרבי עקיבא איננו חולק על כך שהעבירה תימחל רק לאחר ריצוי החבר, אלא שהוא חולק על רבי אלעזר בן עזריה בהסבר אופייה של הכפרה ובדרך פעולתה, והדבר אמור הן בעבירות שבין אדם למקום, והן בעבירות שבין אדם לחברו, וכפי שיבואר לקמן.
ההקבלה הקיימת בדברי ר"א ב"ע בין חטא שבין אדם למקום לבין חטא שבין אדם לחברו, עשויה ללמד שלשיטת ר"א ב"ע הכפרה שלפני ה' מתרחשת באופן דומה לריצוי החבר עד לקבלת התפייסותו: כשם שחברי מתרצה על מה שחטאתי כלפיו, כך מתרצה הקב"ה ומכפר על מה שחטאתי נגדו. הכפרה משמעותה התפייסות, והיא מתנהלת עם כל 'בעל חוב' בנפרד: עם הקב"ה – ביחס לעברות שבין אדם למקום, ועם הזולת – ביחס לעברות שבין אדם לחברו. תפיסת הסליחה היא של פיוס, והיא מושגת על ידי דיאלוג בין החוטא לבין החבר שכנגדו חטא.
לעומת זאת, על פי רבי עקיבא, איש הסוד, הטהרה מן החטא מושגת מתוך דבקות באינסוף עצמו, כפי שעולה מפירושו המופלא לפסוק 'מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל ה'': הטהרה מן החטא מושגת באמצעות טבילה באלוקות עצמה כביכול, טבילה הרוחצת ומטהרת את כל הפגמים.
מה שעשוי לחזק הסבר זה הוא המונחים השונים בהם משתמשים שני התַנאים. על אף ששתי המילים נמצאות בפסוק הנידון, בוחר ר"א ב"ע להשתמש במילה כפרה, ואילו ר"ע משתמש במילה טהרה. הכפרה נראית כקרובה לפיוס והתרצות, כמו: 'כִּי אָמַר אֲכַפְּרָה פָנָיו בַּמִּנְחָה הַהֹלֶכֶת לְפָנָי' (בראשית לב, כ), ולפיכך מסתבר ששורש החטא לדעת ר"א ב"ע הוא במרי שעורר את רוגזו של ה'. אולם רבי עקיבא משתמש במילה טהרה, ומכאן שלדעתו החטא מוגדר כטומאה, כפגם רוחני, והתיקון – כטהרה, כלומר כתיקון הנשמה.
עוד נראה שקיימת מחלוקת נוספת בין ר"א ב"ע לבין ר"ע בנוגע לפירושה של המילה 'תטהרו': לדעת ר"א ב"ע משמעותה מצוה, ולדעת ר"ע משמעותה הבטחה. כלומר לשיטת ר"א ב"ע קיימת הקבלה בין עבירות שבין אדם לחבירו לעבירות שבין אדם למקום, וכשם שצריך אדם לרצות את חברו כך הוא צריך לרצות את קונו, ומשמעות המילה תִּטְהָרוּ היא ציווי: טהרו עצמכם; לפי זה ברור שלא תתכפרנה לכם עבירות שבין אדם לחברו שאותן לא תיקנתם ומהן לא היטהרתם. לעומתו מדגיש ר"ע את הצד האלוקי: 'מי מטהר אתכם אביכם שבשמים', 'וזרקתי עליכם' וכו'. המילה 'תִּטְהָרוּ' איננה מצוה אלא תיאור מצב, והטהרה באופייה, כטהרת הגוף בעקבות טבילה במקוה, מתרחשת מעצמה.
הדברים נגזרים מתוך מחלוקתם הנ"ל בפיסוק טעמים. שהרי לדעת ר"א ב"ע, 'לפני ה'' הוא לוואי של 'חטאתיכם', ולפיכך המילה תטהרו העומדת לעצמה, מרמזת כנראה על פעילות אנושית: טהרו עצמכם מכל חטאתיכם אשר לפני ה'. לעומת זאת לדעת ר"ע 'לפני ה'' הוא משלים של תטהרו, ומשמעות הצירוף היא שהטהרה מושגת על ידי ההתקרבות אל ה' בלבד, ללא צורך בפעילות אנושית נוספת. מכאן הסיק ר"ע שה' הוא המטהר את עמו, ולפיכך הוא נפעם כל כך מפסוק זה: 'אשריכם ישראל לפני מי אתם מיטהרין (זוהי המקבילה ל'לפני ה' תטהרו') מי מטהר אתכם (זו המקבילה ל'לטהר אתכם') – אביכם שבשמים'. ולא נחה דעתו עד שלימד שלא זו בלבד שה' מזה על עמו את מי הטהרה, אלא שהקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו הוא כביכול מקוה טהרה לישראל: 'מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל ה''. לעומתו לדעת ר"א ב"ע הטהרה איננה מתרחשת מתוך דבקות נשמתית עליונה בקב"ה, אלא נעשית באופן הלכתי–משפטי: העוון נמחק על ידי תיקון החטא בלבד.
האם עבירה כלפי הזולת היא גם עבירה בין אדם למקום?
כשם ששונה השקפתם של ר"ע ור"א ב"ע על הכפרה או הטהרה בחטאים שבין אדם למקום, כן שונה השקפתם על חטאים שבין אדם לחברו. לדעת ר"א ב"ע עבירות שבין אדם לחברו הן עבירות כלפי הזולת, ולא כלפי ה' באופן ישיר. אמנם ודאי שכל עבירה שבין אדם לחברו היא גם עבירה למקום שציוה עליה, אך אין היא אלא הַמְּראת מצוותו; לפיכך דרך הכפרה היא לרצות את חברו, ובנוסף לבקש מחילה מאת ה' על שעבר על מצוותו.
ויתכן לומר יותר מזה, שלשיטת ר"א ב"ע אין צורך כלל בכפרת ה', ומספיקה מחילתו של החבר בלבד. לפי זה יש לפרש שכוונתו בדבריו במשנה היתה שעבירות שבין אדם לחברו אינן מתכפרות כלל על ידי יום הכיפורים, וצריך לדאוג לכפרתן על ידי ריצוי החבר. לפי הסבר זה אין צורך ביום הכיפורים כדי לכפר על עבירות שבין אדם לחברו. אפשרות זו מצריכה עיון בתחביר לשון המשנה. ההבנה המקובלת היא שריצוי החבר שבסיפא של המשנה הוא התנאי שבו תתקיים הרישא – כפרת יום הכיפורים. כלומר, בביטוי 'אין... עד' הכוונה היא שאין A 'פועל' לבדו אלא אם כן יתקיים התנאי B, כמו (כתובות ה, ג): 'אין האשה אוכלת בתרומה עד שתכנס לחופה'. אולם על פי הצעתי יש לקרוא באופן אחר: 'עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר [כלל וכלל] עד שירצה את חברו' [כלומר הריצוי בלבד הוא המכפר.
מה שתומך בהסבר זה הוא ההקשר שבו משובצת המשנה. המשנה שלפניה (ח) עוסקת בחילוקי כפרה מסוגים שונים – חטאת, אשם ודאי, מיתה, יום הכיפורים ותשובה, ולא רק בכפרת יום הכיפורים, ולפיכך יתכן שהמשנה באה לייחד את כפרת יום הכיפורים לתחום מסויים (בין אדם למקום) ולחלק בינו לבין תחום אחר (בין אדם לחברו) הדורש כפרה מסוג אחר. הדברים גם מתאימים לרוחה של ברייתת 'ארבעה חילוקי כפרה', שגם הם נמסרו לנו מפי רבי אלעזר בן עזריה. ואף שלפי הברייתא הזו בדרך כלל במצוות לא תעשה זקוקים אנו לכפרת יום כיפור, יתכן שלפי דרכנו בעבירות שבין אדם לחברו די בריצוי בלבד, ואז מתכפר לו מיד, כמו במצות עשה.
כך או כך, לדעת ר"א ב"ע חלוקות העבירות שבין אדם לחברו מאלו שבין אדם למקום, אולם אין הדבר כן לדעת רבי עקיבא. לדעת רבי עקיבא, כל עבירה שבין אדם לחברו היא בד בבד גם עבירה שבין אדם למקום, ולא בשל העבירה על ציווי ה' בלבד - אלא גם בשל הפגיעה בצלם אלוקים שבאדם, ולכן גם בעבירה שבין אדם לחברו יש צורך בכפרת חלק גבוה. לפיכך, אם לדעת ר"א ב"ע מכפר יום הכיפורים רק על עוונות שבין אדם למקום, ומן העוונות שבין אדם לחברו מתכפר רק החלק שבין אדם למקום שהיא ההמראה על ציווי ה', הרי לשיטת ר"ע ביום הכיפורים מתרחשת כפרת כל החטאים, גם אלו שבין אדם לחברו, וכדברי הפסוק: 'מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי ה' תִּטְהָרוּ' - באמצעות ההתכללות של האדם וחברו כאחד ב'מקוה' האלוקי, היינו בשכינה המאחדת את נשמותיהם. ומטרת הריצוי, שכאמור לעיל בוודאי נצרך גם לפי ר"ע, היא לאפשר את אותה אחדות מטהרת.
סמך להסבר זה, ניתן למצוא בברייתא המובאת במסכת ראש השנה (יז, ב – יח, א):
שאלה בלוריא הגיורת את רבן גמליאל, כתיב בתורתכם אשר לא ישא פנים, וכתיב ישא ה' פניו אליך! נטפל לה רבי יוסי הכהן, אמר לה: אמשול לך משל, למה הדבר דומה, לאדם שנושה בחברו מנה וקבע לו זמן בפני המלך ונשבע לו בחיי המלך, הגיע זמן ולא פרעו בא לפייס את המלך, ואמר לו, עלבוני מחול לך, לך ופייס את חבירך. הכא נמי כאן בעבירות שבין אדם למקום, כאן בעבירות שבין אדם לחברו. עד שבא רבי עקיבא ולימד, כאן קודם גזר דין כאן לאחר גזר דין.
לדעת רבן גמליאל המלך יכול למחול על עלבונו, אך מלבד זאת יש צורך לפייס גם את החבר. אולם רבי עקיבא לא קיבל הסבר זה, כנראה משום שלדעתו המחילה שבין אדם לחברו היא עצמה, מיניה וביה, גם המחילה שבין אדם למקום – החלק האלוקי שבנפגע סולח לפוגע.
סיכום
רבי אלעזר בן עזריה רואה את הסליחה כדו שיח בין שתי ישויות נבדלות, הן בסליחה שבין אדם למקום והן בזו שבין אדם לחברו; יום הכיפורים מכפר על העבירות שבין אדם למקום באמצעות תשובה ('תטהרו' היא מצוה), ואילו העבירות שבין אדם לחברו מיתקנות באמצעות ריצוי החבר, ואולי אפילו אין כלל צורך ביום הכיפורים לשם כך. לעומת זאת רבי עקיבא רואה את הסליחה כהתאחדות וכהתכללות במקוה האלוקי. 'תִּטְהָרוּ' לשיטתו הוא הבטחה ולא מצוה, משום שטהרה זו מתרחשת ממילא, ולא כתוצאה של מעשה אנושי. גם בין אדם לחברו מתרחש תהליך דומה, כאשר הסליחה היא ביטול המחיצות שבין אדם לאדם, והתאחדותם מתוך דבקותם באלוקות. איחוד זה אפשרי מתוך השיבה אל שורש הנשמה האלוקי המשותף המתגלה ביום הכיפורים.
מתוך כך מסתבר ששני התַנאים יחלְקו ביניהם גם באשר לאופי ההתפייסות הנדרשת. בעוד שעל פי ר"א ב"ע הפוגע והנפגע נשארים בעצמיותם המבודדת, ואין צורך אלא במחילה המבטלת את הכעס והרוגז אך לא בהתקרבות נפשית עמוקה, הרי שלדעת ר"ע יש להגיע לידי התכללות והתאחדות ממשית, שהביטוי שלה הוא קרבת נפש עמוקה בין הפוגע לנפגע.
כן מוכח גם מדברי ר"ע במדרש רבה במדבר יא, ז: 'רבי עקיבא אומר, כתוב אחד אומר ונקה וכתוב אחד אומר לא ינקה, היאך אפשר לקיים שני פסוקים הללו, אלא בדבר שבינך לבינו ונקה, בדבר שבינך לבין חברך לא ינקה'.
|