המעין -
חזרה למאמרי המעין הרב חיים רפופורט
מעלת המתפרנס ממעשה ידיו
ביאור ברמב"ם הלכות תלמוד תורה
הסתירה ברמב"ם
מידת חסידות היא להימנע אפילו מקבלת דורון
מידת חסידות היא לחיות חיי צער כדי שלא להזדקק לצדקה
מידת חסידות היא להתפרנס מאומנות דווקא ולא ממסחר
מידת חסידות היא להימנע אפילו מסיוע לפרנסה
מידת ההסתפקות היא היא מידת החסידות
הסתירה ברמב"ם
ברמב"ם הל' תלמוד תורה פ"ג ה"י כתב:
כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים, 'כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם'. ועוד ציוו ואמרו, 'אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן'. ועוד ציוו ואמרו, 'אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות', 'וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון'. וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות.
ובהמשך לזה כתב שם בהל' יא:
מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו, ומידת חסידים הראשונים היא, ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא, שנאמר (תהילים קכח, ב) 'יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך', אשריך בעולם הזה, וטוב לך לעולם הבא שכולו טוב.
ולכאורה נראה שדבריו בשתי הלכות אלו סותרים אלו את אלו, כי בהל' י כאשר מדבר הרמב"ם בגנות 'המתפרנס מן הצדקה' הוא מתייחס אל היעדר עשיית מלאכה לפרנס עצמו כדבר חמור ביותר, ואילו בהל' יא מפליג הרמב"ם בשבחו ובמעלתו של 'המתפרנס ממעשה ידיו' וכתב ש"מידת חסידים הראשונים היא" - אבל אינו שופך בוז וקלון על מי שאינו עושה כן; משמע שאם אינו מתפרנס ממעשה ידיו חיסר 'מעלה' זו ושבקיה לחסידותיה, ותו לא מידי!
וראיתי בספרי האחרונים שעמדו על קושיא זו, וכתבו לתרץ את דברי הרמב"ם בכמה אופנים. והנני בזה להציע דבריהם בצירוף מה שיש להעיר עליהם לפענ"ד, ולבסוף אענה אנכי גם את חלקי בענין זה בעז"ה.
מידת חסידות היא להימנע אפילו מקבלת דורון
בספר שֵם יוסף על הרמב"ם (להרב חיים יוסף אליקים מן העיר סופיה, שאלוניקי תקכ"ט), כתב שהרמב"ם בספר משנה תורה חזר בו במקצת מדבריו בפיה"מ אבות פ"ד מ"ו, וסבר שאין איסור לעסוק בתורה ולהימנע מעשיית מלאכה אפילו כדי פרנסתו כי אם כשתובע בפה ומבקש שיפרנסוהו אחרים בתורת צדקה, אבל כשמקבל דורונות מאחרים, ופרנסתו ברצון קיבלו עליהם - אין איסור בדבר. אלא שמידת חסידות לא לסמוך על אחרים כלל, ועל כן כתב הרמב"ם שרק "מעלה גדולה" ישנה במה ש"מתפרנס ממעשה ידיו", אבל אם אינו עושה כן לא מיקרי עבריין ח"ו, ופשיטא שלא הפסיד בזה את חלקו בעולם הבא. וכבר קדמו בזה בספר כתר תורה (להרב שמואל בן משה די אבילה, אמשטרדם תפ"ה, דף מו, א) עיי"ש בארוכה.
אבל ביאור זה נראה דחוק לענ"ד, שהרי בנוסף לזה שמדברי הרמב"ם בפיה"מ מבואר שהתנגד לסמיכה על כל סוג של תמיכה כספית, בין תמיכה הבאה באונס ובין הבאה ברצון הנותן, הנה גם בדברי הרמב"ם בספר היד אין זכר לחילוק זה [ומסתימת לשונו "שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה" ו"כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עון" משמע שעוסק בכל גוונא], ואין שום יסוד לכך שחזר בו ממ"ש בפיה"מ.
מידת חסידות היא לחיות חיי צער כדי שלא להזדקק לצדקה
בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ד סי' לו אות ד, כתב ש"מוכרחין לומר דודאי גם הרמב"ם סובר, דכשיודע שלא שייך שיבין היטב מה שלומד כשיצטרך לעבוד איזו שעות ביום לפרנסתו, שמותר וגם מחוייב להתפרנס ממתנות דאינשי, וכל שכן מן הצדקה, דאין לך עני גדול מזה שלא יוכל להתפרנס ממלאכתו כשילמוד התורה, ואין לך קידוש שם שמים ומכבד התורה גדול מזה שמתבזה ליטול צדקה בכדי שיהיה לו האפשריות ללמוד התורה... ואם כן ודאי ברור שלא רק שרשאי ליטול צדקה ומתנות לחיותו כדי שיוכל ללמודאלא שגם מחוייב הוא ליקח מתנות ולהתפרנס מן הצדקה כדי שיוכל ללמוד, ומקדש הוא שם שמים בזה ביותר, שרואין איך שחשוב הוא לימוד התורה שכדאי אף להתבזות בשביל זה. ורק במי שלא יקשה לו לימודיו בשביל איזו שעות שיעשה מלאכה, היינו שילמוד בהזמן שילמוד באותו הדעת והשכל והבנתו כמו אם היה לומד כל היום, בזה סובר הרמב"ם שאסור לו להתפרנס מן הצדקה אף שיצטרך לבטל איזו שעות ביום למלאכה כדי להתפרנס ולא ילמוד הרבה בכמות, דאף דלא למד כל התורה ששייך לאדם ללמוד, הא כיוון שצריך לעבוד לפרנסתו לכדי חייו הרי נמצא שאין לו יותר זמן ללמוד. ואף שהיה יכול להשיג עוד זמן ללמוד כשלא יעשה מלאכה כלל אף לכדי חייו ויתפרנס מן הצדקה, סובר הרמב"ם שבשביל זה אסור להתפרנס מן הצדקה... אבל מסיק הרמב"ם שמכל מקום אף שרשאי וגם מוכרח להתפרנס ממתנות ומצדקה באופן זה, אבל מכל מקום מעלה גדולה היא למי שאף באופן זה מתפרנס כשאפשר לו לדחוק במקצת מעשה ידיו, כגון דכשיעשה מלאכה רק שעה אחת יהיה לו להתפרנס בדוחק באכילת לחם וליפתא בלא בשר ובלא חלב וכדומה, ויתרגל בזה שיוכל ללמוד כראוי... שאף שודאי אין לאסור מליקח מצדקה אף שיש לו ללחם וליפתא לבד, מאחר דבשר ודגים צורך גדול הוא לבריאות הגוף בזמננו, מכל מקום רשאי שלא להתרגל בזה אף בזמננו לאלו שאין להם פרנסה בריוח, ולא יקחו מצדקה ומתנות... שמעלה גדולה הוא שיתפרנס רק ממעשה ידיו כפי מה שמספיקין, ואם לא יספיקו מעשה ידיו אלא רק ללחם ולא לבשר לא יאכל בשר ומטעמים אחרים, ושפיר כתב הרמב"ם דהוא רק מעלה גדולה ומדת חסידים הראשונים היא".
אבל דברי האגרות משה צע"ג, משני טעמים:
חדא, שהרי חילוק זה - בין "מי שלא יקשה לו לימודיו בשביל איזו שעות שיעשה מלאכה" ד"היינו שילמוד בהזמן שילמוד באותו הדעת והשכל והבנתו כמו אם היה לומד כל היום" שבכה"ג עוון גדול הוא בידו אם הוא מתפרנס מן הצדקה, למי "שלא שייך שיבין היטב מה שלומד כשיצטרך לעבוד איזו שעות ביום לפרנסתו" שבכה"ג "מותר וגם מחוייב להתפרנס ממתנות דאינשי" - אינו רמוז בדברי הרמב"ם כלל.
ועוד, כי לפי ביאורו בדברי הרמב"ם נ"ל שהעיקר חסר מספר היד, כי לפי דבריו החידוש שבהל' יא הוא לא מעלת המתפרנס ממעשה ידיו כשלעצמו - כי אם ההסתפקות במועט כדי שיוכל ליהנות ממעשה ידיו, וזוהי ה'מידת חסידות' שבהלכה זו. ואם כן הוא, נראה שהיה לו להרמב"ם לציין כאן את מעלת הבוחר בחיי דחקות כדי שלא יזקק לעזרת אחרים והיה מתאים שיכתוב את דבריו כאן בסגנון דומה למה שכתב בהל' מתנות עניים פ"י הי"ח, שמידת חסידות היא ש"ידחוק אדם עצמו ויתגלגל בצער ואל יצטרך לבריות ואל ישליך עצמו על הצבור... יעסוק באומנות ואפילו באומנות מנוולת ולא יצטרך לבריות. מוטב לפשוט עור בהמות נבלות ולא יאמר לעם - חכם גדול אני כהן אני פרנסוני, ובכך ציוו חכמים, גדולי החכמים היו מהם חוטבי עצים ונושאי הקורות ושואבי מים לגנות ועושי הברזל והפחמים ולא שאלו מן הצבור ולא קיבלו מהם כשנתנו להם", וכיו"ב; והרי בנידון דידן לא הזכיר דבר וחצי דבר מכל הנ"ל, וייחד את דבריו אך ורק על מעלת ה'מתפרנס ממעשה ידיו'.
מידת חסידות היא להתפרנס מאומנות דווקא ולא ממסחר
בספר דברי ירמיהו על הרמב"ם (הל' ת"ת שם) כתב שכוונת הרמב"ם היא להורות ש"אף מי המפרנס את עצמו מסחורה וכיו"ב אינו בכלל מחלל השם חלילה וגם אין סופו ללסטם את הבריות" כמ"ש בהלכה יו"ד, אבל מ"מ עדיין לא הגיע לידי "מעלה הגדולה שיפרנס אדם את עצמו ממעשה ידיו ממש כמ"ש רז"ל... וזה היה ממדת חסידים הראשונים שהיו עושי המלאכה בידיהם" דוקא, וכמ"ש הרמב"ם בהל' יא. כוונתו שבהל' י-יא מדבר הרמב"ם על כך שאסור להתפרנס מאחרים ומפליג בחומר האיסור, ובהלכה יא הוא מוסיף שמידת חסידות היא שלא יתפרנס אלא מאומנות, דהיינו 'ממעשה ידיו' דוקא.
והנה אמת נכון הדבר שמצינו בדברי חז"ל מעלה במי שמתפרנס ממעשה ידיו על פני מי שמתפרנס ממשא ומתן, 'עיסקא', וגם בספרי האחרונים מצינו אחדים שהפליגו במעלת האומנות בניגוד למשא ומתן ומסחר; מכל מקום קשה לומר שכוונת הרמב"ם בהלכה זו היא להורות על מעלת האומנות בניגוד למסחר, כי בנוסף לזה שלא מצאתי שהרמב"ם יפליג במעלת האומנות [בניגוד למו"מ] דוקא, וגם במכתב עצה שכתב לתלמידו ר' יוסף ב"ר יהודה, לאחר שכלל ואמר ש"זוז אחד מחייטות או נגרות או אריגה על דרך ההשתכרות אהוב אצלי מרשות ראש הגלות", כתב לו בזה"ל: "עצתי היא שתעשה יגיעך המסחר ולימוד הרפואה עם העסק בתלמוד תורה באמת", הלא מדברי הרמב"ם בפיה"מ הנ"ל משמע שעיקר המעלה באומנות אינו אלא מה שמתפרנס בכבוד ממה שעושה בעצמו, ולא ממה שאחרים נותנים לו מתנות חנם, וכן נראה מפורש בכמה מדרשי חז"ל, והרי מעלה זו בתקפה היא גם במי שעוסק במשא ומתן, ועל כן נראה שאין מקום לחלק, לפי דעת הרמב"ם, בין מי שעוסק באומנות למי שעוסק במסחר ומרוויח ממון ע"י משאו ומתנו.
מידת חסידות היא להימנע אפילו מסיוע לפרנסה
ואולי אפשר לבאר את דברי הרמב"ם ע"פ מה שנראה מבואר משתי הלכות אלו עצמן, שלא כל מי שאינו מתפרנס ממעשה ידיו מוכרח להתפרנס מן הצדקה, ולא כל מי שאינו מתפרנס מן הצדקה מוגדר כמתפרנס ממעשה ידיו. הא כיצד? בפיה"מ אבות שם (בהמשך לדבריו הנ"ל בגנות קבלת תמיכה כספית מהציבור וכו') כתב הרמב"ם וז"ל: "אמנם הדבר אשר התירתו התורה לתלמידי חכמים הוא שיתנו ממון לאדם יעשה להם סחורה בו בבחירתו, אם ירצה ועושה זה יש לו שכר על כך, וזה הוא מטיל מלאי לכיס תלמידי חכמים, ושתימכר סחורתם תחילה למה שיימכר, ותיתפס להם ראשית השוק דוקא". ומדבריו שם מבואר שגם לסתם בני אדם (שאינם תלמידי חכמים) אין איסור בדבר, וכמ"ש "כי שתי הפעולות האלה יש שיעשו אותן הסוחרים קצתם עם קצתם על דרך הכבוד, ואפילו לא היתה שם חכמה, ולכל הפחות יהיה תלמיד חכמים כמו עם ארץ מכובד".
על פי זה אפשר לומר שגם בהל' תלמוד תורה שם, בהלכה יו"ד, לא שלל הרמב"ם את האפשריות להרוויח ממון ע"י "שיתנו ממון לאדם יעשה להם סחורה בו בבחירתו", כי באופן זה, אף שאינו מתפרנס ממעשה ידיו, הרי אינו מתפרנס מן הצדקה. ולזה כתב הרמב"ם בהל' יא שאע"פ שאין איסור בדבר, מכל מקום אין זו מידת חסידות, כיון ש"מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו" דוקא – על פי מה שנאמר 'יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך' – ולא יסמוך על אחרים אפילו באופן המותר.
אמנם עדיין צ"ע בכל הנ"ל, מפני שדוחק הוא לומר שהרמב"ם סתם את דבריו בספר היד על סמך מ"ש בפיה"מ. ועוד, כי בפיה"מ שם, לאחרי שדיבר על דבר שני אופני ההיתר לתלמידי חכמים, "מטיל מלאי לכיס תלמידי חכמים" ו"תמכור סחורתם תחילה למה שיימכר", סיים בזה הלשון: "אלו חוקים שקבע ה' להם, כמו שקבע המתנות לכהן והמעשרות ללוי, לפי מה שבאה בו הקבלה". וכיון שהרמב"ם השוה נידון החזקת תלמידי חכמים (באופנים הנ"ל) למתנות כהונה ולויה, ועל שניהם כאחד אמר "אלו חוקים שקבע ה' להם", דוחק לומר שיסבור הרמב"ם שישנו גירעון כלשהי בת"ח שסומך על "חוקים" אלו לצורך פרנסתו.
מידת ההסתפקות היא היא מידת החסידות
ולכן נראה שבהל' י מדבר הרמב"ם בגנות המתפרנס מן הצדקה שעוון גדול הוא בידו וכו'. מהלכה זו היינו יכולים להסיק שהטעם היחידי שיש להתעסק באומנות ומסחר [ולא להשליך עצמו על הציבור כדי ללמוד תורה] הוא טעם שלילי - כדי שלא לעשות את התורה קרדום לפרנסתו ושלא לחלל שם שמים וכו'. על כן בא הרמב"ם בהלכה יא והשמיענו שיש טעם חיובי להתפרנס ממעשה ידיו דוקא. הנאה מיגיע כפיו איננו רק 'היעדר רע' או אפילו 'בחירת הרע במיעוטו' - כי אם דבר טוב והגון ('מידת חסידות') מצד עצמו: "מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו".
מהי באמת המעלה גדולה של הנהנה ממעשה ידיו, ועד כדי כך שעל ידי זה "זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא"?
מובן מאליו שלא נתכווין הרמב"ם לומר שהמתפרנס ממעשה ידיו יזכה על ידי זה בלבד לכל טוב בעולם הזה גם אם יעבור עבירות המפסידות את הגוף, ושלא על יגיע כפיים לבדו יחיה האדם בעולם שכולו טוב, כי אם על ידי השלמתו במצוות ובמעשים טובים, בתיקון המידות ובהשגות שכליות גבוהות ועמוקות (כפי שביאר הרמב"ם במקומות אחרים). עם כל זה, כיון שהפליג הרמב"ם במעלת הנהנה מיגיע כפיו ותועלתה לענין הזכיה בעולם הזה ובעולם הבא, שומה עלינו לבאר גודל ערך 'יגיע כפיים' בעוה"ז ובעוה"ב לפי שיטת הרמב"ם. ובמיוחד יש להתבונן בדבר ולתת טעם לזה שפסק הרמב"ם שמההנאה מיגיע כפיים (=הסיבה) יבוא האדם ליהנות מזיו השכינה (=המסובב).
ונראה שדברי הרמב"ם כאן יובנו על פי מה שכתב בפיה"מ אבות שם, ובמה שהשריש לנו הרמב"ם במקומות אחרים בטיב העולם הבא והזכיה אל החיים הנצחיים אשר בו.
בפיה"מ שם הבליע הרמב"ם כמה מילים אשר מהם נמצינו למדים מהי המעלה החיובית בענין העסק במלאכה ויגיע כפים: "רב יוסף, עליו השלום, היה נושא עצים, ואומר גדולה מלאכה שמחממת את בעליה, רצונו לומר שבעת יגיעת איבריו - יכובד משכבם - במשא העץ הכבד, היה מתחמם גופו בלא ספק, והיה משבח זה ושמח בו, והיה לבו טוב במתנת חלקו בגלל מה שהיה אצלו ממעלת ההסתפקות". והנה אף שהזכיר הרמב"ם מעלת חימום גופו על ידי נשיאת העצים, נראה שלא כתבה הרמב"ם אלא כבדרך אגב לבאר לשון הגמרא "גדולה מלאכה שמחממת את בעליה", והמעלה שכיוון אליה הרמב"ם היא מ"ש בסוף דבריו אלה שהיה לבו של רב יוסף "טוב במתנת חלקו, בגלל מה שהיה אצלו ממעלת ההסתפקות".
נמצינו למדים מדברי הרמב"ם שמעלה זו שהאדם מגביל את עצמו ונהנה אך ורק ממעשה ידי עצמו מעוגנת היא וקשורה במדת ההסתפקות, כי מי שהוא "בעל לב טהור" והוא שמח בחלקו – אם רב ואם מעט - אינו רוצה ליהנות מאחרים וסולד הוא ממתנות, וכמ"ש הרמב"ם בפיה"מ בקשר לאברהם אבינו שהצטיין במידת ההסתפקות ולכן מיאן לקבל מתנות ממלך סדום, וכמ"ש (בראשית יד, כג) אם מחוט ועד שרוך נעל וכו', "זו תכלית ההסתפקות, שימשוך ידו מרכוש גדול, ולא יקח ממנו אפילו שיעור מעט".
ומכיון שכן, מובן מה שכתב הרמב"ם שהאוחז במדת חסידים הראשונים ונהנה מיגיע כפו זוכה לכל טוב בעולם הזה, כי על ידי שקונה בנפשו את מידת ההסתפקות ואינו "נבהל להון" - יהיה טוב לו וגם לשכנו; טוב לו לאדם 'בינו לבין עצמו', שהרי מי שקנה בנפשו את מידת ההסתפקות אינו נמשך אחרי המותרות והתאוות המחלישות את הגוף והמזיקות את האדם; וטוב 'בינו לבין חבריו', כי מידת ההסתפקות מועלת לתיקון היחסים בין אדם לחברו, כי מי שאינו נבהל אחרי ההון בקל יוכל להיות גומל חסד וכו' ולהזהר בכל המצוות שבין אדם לחברו. וכבר ביאר הרמב"ם בפיה"מ ריש מסכת פאה, ש"אם קיים האדם המצוות התלויות בתקינות יחסי בני אדם זה עם זה", הנה נוסף על השכר שיקבל על זה לעולם הבא, הנה "ישיג תועלת בעולם הזה להתנהגותו התנהגות טובה עם בני אדם, לפי שאם הלך בדרך זו והלך זולתו בה יהנה גם הוא מאותה תועלת".
ומדאתינן להכי, דעת לנבון נקל שמי שקנה את מידת ההסתפקות הרי הכשיר בזה את הקרקע לזכות גם לחיי עולם הבא, ודבר משנה הוא (אבות פ"ה מי"ז) "כל מי שיש בידו שלושה דברים הללו מתלמידיו של אברהם אבינו... עין טובה כו'... תלמידיו של אברהם אבינו אוכלין בעולם הזה ונוחלין בעולם הבא", ופירש הרמב"ם "כבר ביארנו כמה פעמים שעין טובה – ההסתפקות...". הלא מפורש שמי שיש לו את מידת ההסתפקות קנה בנפשו אחת מהמידות התרומיות והנעלות שבהן, ועל ידן יזכה לחלק ונחלה בעולם הבא.
שוב מצאתי שהדברים כמעט מפורשים בדברי הרמב"ם עצמו: דברי הרמב"ם בהל' ת"ת שם הי"א מקורם במדרשי חז"ל, ומהם בתנא דבי אליהו: "מי שהוא קורא לשם שמים ושונה לשם שמים, ואוכל משלו, ונהנה מיגיעו, עליו הוא אומר, יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך, אשריך, בעולם הזה, וטוב לך, לעולם הבא". ועל פי זה כתב הרמב"ם: 'מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו... ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא, שנאמר 'יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך', אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא שכולו טוב'.
והנה גם במסכת אבות שנינו (פ"ד מ"א): "איזהו עשיר השמח בחלקו, שנאמר יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך, אשריך בעולם הזה וטוב לך לעולם הבא". ובפיה"מ שם כתב הרמב"ם (דברים קצרים וסתומים במקצת): "זה מבואר, וכבר זכרנו ענייניו בפרקים הקודמים". ונראה כוונתו למה שכתב ב'שמונה פרקים' אשר לו, בפרק שביעי, שזה שאמרו חז"ל שאין הנבואה שורה אלא על עשיר פירושו מי שיש לו "ממעלות המידות, רצוני לומר ההסתפקות". וביאר: "לפי שהם יקראו המסתפק בחלקו 'עשיר', והוא אומרם בגדר העשיר 'אי זה הוא עשיר השמח בחלקו', כלומר שהוא מסתפק במה שהמציא לו הזמן ואינו מצטער על מה שלא המציא לו". הרי מבואר שסובר הרמב"ם ש"השמח בחלקו" הוא 'מי שיש לו את מעלת ההסתפקות'; וכיון שבמשנה שם מבואר שעל זה הוא שאמרו 'אשריך וטוב לך; אשריך בעוה"ז וטוב לך לעוה"ב', מבואר שלדעת הרמב"ם מעלת הנהנה מיגיע כפו - עליה הפליגו חז"ל ואמרו שמביאו לידי חיים מאושרים בזה ובבא – היא היא מעלת ההסתפקות.
על פי זה יוצא שמ"ש הרמב"ם בהל' תלמוד תורה שתלמיד חכם הנהנה מיגיע כפו הוא האיש המאושר, עולה בקנה אחד עם מ"ש בכמה מקומות, ומהם בהקדמתו לפיה"מ "שהתכלית בעולמנו זה וכל אשר בו הוא איש מלומד, בעל מידות טובות...", ושניהם כאחד מביאים את האדם לחיי עולם הבא, כ"רוב דיני התורה [ש]אינן אלא עצות מרחוק מגדול העצה לתקן הדעות וליישר כל המעשים"; ו"כיון שנעשה אדם שלם - הרי ממעלת האדם שלא יעכבנו מעכב שתתקיים נפשו בקיום מושכלה, וזה הוא העולם הבא".
ראה פיה"מ על אבות פ"ב שם בפירוש "גוררת עוון": "כמו שביארו במקום אחר (ראה קידושין כט, א; ל, ב), אמרו, סופו שהוא מלסטם את הבריות". ויעויין בפיה"מ פ"ד שם שהאריך וכתב: "אל תעשה התורה קרדום לחפור בה, כלומר אל תחשבה כלי לפרנסה, וביאר ואמר שכל מי שיהנה בזה העולם בכבוד תורה שהוא כורת נפשו מחיי העולם הבא. והעלימו בני אדם עיניהם מזו הלשון הגלוי... והביאו בני אדם לסבור שטות גמורה שזה צריך ומחוייב לעזור לחכמים ולתלמידים ולאנשים העוסקים בתורה ותורתן אומנותן. וכל זה טעות, אין בתורה מה שיאמת אותו ולא רגל שישען עליה בשום פנים", עיי"ש בארוכה.
|