המעין -
חזרה למאמרי המעין אוריאל פרנק
עשרים ואחד - או אחד ועשרים?
כיצד סופרים?
שיטות הספירה בתורה
שיטות הספירה בלשון חז"ל
ציון התאריך בגיטין
ספירת העומר
ישנן שתי שיטות לתיאור מילולי של מספרים המורכבים מעשרות ומאחדות: שיטה המקדימה את מנין העשרות לאחדוֹת (סדר יורד - עשרים ואחד, ארבעים וחמישה), ושיטה המקדימה את מנין האחדוֹת (סדר עולה - אחד ועשרים, חמישה וארבעים). בדרך כלל, כל לשון מלשונות העולם אוחזת באחת משיטות הספירה: יש שפות האוחזות בסדר עולה (כגון: גרמנית ובעקבותיה ה"גרמנית-יהודית" - יידיש), ויש הנוקטות בסדר יורד (כגון: אנגלית ופורטוגזית). בלשון הקודש משמשים באותה שפה שני הסדרים, כאשר בעברית המדוברת כיום רגילים להשתמש בסדר היורד ולהקדים עשרות לאחדוֹת, ואילו בסדר העולה משתמש מי שבוחר בסגנון גבוה, ארכאי ו"מקראי".
כפי שמציינים הראשונים, שתי שיטות הספירה מצויות כבר בלשון המקרא. המִספר הראשון שמופיע בתורה, בפי למך, הוא בסדר יורד: "כִּי שִׁבְעָתַיִם יֻקַּם קָיִן, וְלֶמֶךְ שִׁבְעִים וְשִׁבְעָה" (בראשית ד, כד), אך ברשימת מנייני השנים של עשרת הדורות מאדם ועד נח (פרק ה) כתובים רוב המספרים בסדר עולה, כגון: "יְמֵי מַהֲלַלְאֵל חָמֵשׁ וְתִשְׁעִים שָׁנָה וּשְׁמֹנֶה מֵאוֹת שָׁנָה" (פסוק יז). אמנם שיטת הספירה תלויה באיזה מספר מדובר: בכל המקרא, גם בעברית וגם בארמית, במספרים 11-19 אין לנו אלא הסדר העולה בלבד, כגון: שְׁנֵים עָשָׂר, חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה (וכן בארמית: תְּרֵיסַר וכיו"ב), והמספרים שלמעלה מעשרים מופיעים בעברית המקראית לפעמים בסדר יורד ולפעמים בסדר עולה. למשל: "בַּשְּׁבִיעִי בְּעֶשְׂרִים וְאֶחָד לַחֹדֶשׁ" (חגי ב, א) מול "לְיָכִין אֶחָד וְעֶשְׂרִים" (דהי"א כד, יז); "כָּל נֶפֶשׁ בָּנָיו וּבְנוֹתָיו שְׁלֹשִׁים וְשָׁלֹשׁ" (בראשית מו, טו) מול "צֵלָע אֶל צֵלָע שָׁלוֹשׁ וּשְׁלֹשִׁים פְּעָמִים" (יחזקאל מא, ו).
יש מסבירים ששיטת הספירה תלויה בדבר הנִספּר, למשל במניין של שָנִים נוקטים הכתובים בסדר יורד, ובמניין של יָמים נוקטים בסדר עולה. אך לכלל זה חריגים רבים מאוד: למשל ימים בסדר יורד - "וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים... וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל דְּמֵי טָהֳרָה" (ויקרא יב, ד-ה), "וַתִּשְׁלַם הַחוֹמָה בְּעֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה לֶאֱלוּל לַחֲמִשִּׁים וּשְׁנַיִם יוֹם" (נחמיה ו, טו), ועוד רבים; שנים בסדר עולה - רוב ככל מנייני השנים של עשרת הדורות מאדם ועד נח (בראשית פרק ה) ומנח ועד אברהם (בראשית פרק יא), "וְאַבְרָם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן" (בראשית יב, ד), "וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב שְׁנֵי חַיָּיו שֶׁבַע שָׁנִים וְאַרְבָּעִים וּמְאַת שָׁנָה" (בראשית מז, כח), ועוד.
בהרבה ספרים במקרא אין סדר שיטתי כלל, אך כמה ספרים משתמשים באופן עקבי בסדר מסוים. ככלל ניתן לראות נטייה כללית בלשון התורה להעדפת הסדר העולה, ואילו ברוב ספרי הנביאים והכתובים ישנה נטייה כללית להעדפת הסדר היורד. ניתן היה לומר ש"אין שני נביאים מתנבאין בסגנון אחד", וכל נביא אחז בסדר שהיה רגיל בפיו על פי מנהג הלשון במקומו ובזמנו; ברם אין הסבר זה מסַפֵּק, כי בדיקה שיטתית מוכיחה ששתי השיטות מצויות גם בלשון אותו ספר ואותו נביא. כך מצאנו בדברי כלב בן יפונה את שתי שיטות הספירה באותו הדיבור עצמו ובהתייחס לאותו מוּשא (מניין שנים): "וְעַתָּה הִנֵּה הֶחֱיָה ה' אוֹתִי כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר, זֶה אַרְבָּעִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מֵאָז דִּבֶּר ה' אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אֶל מֹשֶׁה, אֲשֶׁר הָלַךְ יִשְׂרָאֵל בַּמִּדְבָּר, וְעַתָּה הִנֵּה אָנֹכִי הַיּוֹם בֶּן חָמֵשׁ וּשְׁמוֹנִים שָׁנָה" (יהושע יד, י). העובדה ששתי השיטות יכולות לשמש כאחד בפי אותו הדובר, ובאותו ספר, וביחס לאותו מושא, מלמדת שלפחות בפי חלק מדוברי העברית המקראית היו רגילות שתי השיטות. יתכן שלשון המקרא משקפת מציאותם של שלושה מנהגים שונים בנושא זה: במקומו ובזמנו של חגי הנביא, דרך משל, נהגו לספור בסדר יורד בלבד; במקומו ובזמנו של כותב מגילת אסתר היה נהוג סדר עולה בלבד; ואילו בעברית שבפי כלב בן יפונה ושבטו היו נהוגים שני הסדרים. אמנם, ניתן להניח אחרת: יתכן שכמו כלב בן יפונה, כך לכל דוברי העברית המקראית ולכל מחברי כתבי הקודש היתה האפשרות להשתמש בסדר יורד (השיטה שנבחרה בספר חגי) או בסדר עולה (כבמגילת אסתר), או לאחוז בשתיהן כאחד (ככלב בן יפונה).
את חוסר העקביות בלשון התורה ניתן להסביר על דרך הפשט בכך ש"דִבּרה תורה כלשון בני אדם", ומכיוון ששתי שיטות הספירה נהוגות בלשון הדיבור לא הקפידה התורה לדבוק תמיד בסדר ספירה מסוים. גישה זו עולה מדברי ר' אברהם אבן עזרא הנ"ל: "פעם יאמר חשבון הרב ראשון ואחר כך המעט, ופעם יאמר המעט ראשון ואחר כך הרב; לא יקפיד בזה הכתוב". "אי הקפדה" זו איננה בהכרח שרירותית כפי המשתמע מפשטות לשונו, שכן אין ספק שלשון כתבי הקודש וסגנונם מדוקדקים גם בפרטים הקטנים; נראה לפרש את דברי ראב"ע שאין בין שיטות הספירה הבדל משמעות (הבדל סֵמנטי) אלא "רק" הבדל סגנוני, ומטרת המעברים מסדר לסדר היא לצורך הגיווּן והקישוט הספרותי וכיו"ב.
לסיכום: ההשקפה הרווחת המזהה את הסדר העולה עם "לשון המקרא" - איננה מדויקת; אמנם הסדר העולה נפוץ יותר בתורה (אך לא בנ"ך), אך הסדר היורד איננו פחות "מקראי". נכון הוא שבעברית שלאחר המקרא התפשט מאוד הסדר היורד, כפי שנראה בהמשך.
כפי שצייננו, בארמית שבמקרא מצאנו רק את הסדר היורד, ככתוב: "וְדָרְיָוֶשׁ מָדָאָה [כתיב: מדיא] קַבֵּל מַלְכוּתָא כְּבַר שְׁנִין שִׁתִּין וְתַרְתֵּין" (=62; דניאל ו, א), וכך גם בנִיבֵי הארמית שבתרגומי המקרא ובתלמודים. כל הקורא שנים מקרא ואחד תרגום נוכח לראות כיצד הסדר העולה בלשון התורה (מנין האחדוֹת בראש) מתורגם בעקביות לסדר יורד.
בזמן חז"ל נפוצה בעיקר השיטה המקדימה את העשרות (סדר יורד), כגון: "עשרים ושנים מזכין או מחייבין" (סנהדרין פ"ה מ"ה); אך לעיתים רחוקות ניתן למצוא גם את השיטה המקדימה את האחדות.
אולם יתכן שהדבר תלוי במנהג המקום: שנינו במסכת יומא (פרק ה משנה ג-ד): "וכך היה מונה, אחת, אחת ואחת, אחת ושתים, אחת ושלש, אחת וארבע, אחת וחמש, אחת ושש, אחת ושבע". נוסח זה שבמשנה מורגל בלשוננו מסדר העבודה שבמחזור יום הכיפורים. ברם, בתוספתא מובאת דעה נוספת באשר לנוסח שבו היה הכהן הגדול מונה את ההזאות: דעת ת"ק שבתוספתא זהה לדעת סתם משנה (שמזוהה בבבלי כר' מאיר), והדעה הנוספת היא דעת ר' יהודה בשם ר' אליעזר בן הורקנוס. וזו לשון התוספתא (פ"ב הלכה טז): "וכך היה מונה: אחת, אחת ואחת, אחת ושתים, אחת ושלש, אחת וארבע, אחת וחמש, אחת ושש, אחת ושבע. ר' יהודה אמר משם ר' ליעזר: כך היה מונה: אחת, אחת ואחת, שתים ואחת, שלש ואחת, ארבע ואחת, חמש ואחת, שש ואחת, שבע ואחת". על מחלוקת זו אמרו בגמ' (יומא נה, א): "ולא פליגי, מר כי אתרֵיהּ ומר כי אתריה". פירש רש"י: "מר כי אתריה וכו' - באתריה דר' מאיר מונין מנין כלל תחילה ואחר כך פרט, כגון עשרים ואחת עשרים ושתים, ובאתריה דר' יהודה פרט תחילה, שתים ועשרים שלש ועשרים". כלומר, התנאים לא נחלקו במחלוקת הלכתית עקרונית, אלא רק בסגנון הלשוני, וכל תנא נטה לסגנון שהיה רגיל באזור מגוריו. לפי רש"י, הבדל הסגנון במניין ההזאות ("שתים ואחת" לעומת "אחת ושתים") כרוך בהבדל הנ"ל בין השיטה המקדימה את העשרות לבין השיטה המקדימה את האחדות.
מנהגי הספירה השונים שסָקרנו אינם עניין לחוקרי הלשון בלבד. נושא זה העסיק את פוסקי ההלכה כבר מתקופת רבותינו הראשונים, בדיונם בשאלה כיצד לציין את זמן כתיבת הגט: בסדר העולה או בסדר היורד. העדוּת הקדומה ביותר שיש בידינו למנהג ישראל בנושא זה היא בטופסי גיטין עתיקים מתקופתו של הר"י מיגאש שנמצאו בגניזה הקהירית, ושם נכתב מניין הימים והשנים בארמית, וכאמור לעיל - בארמית לא קיים אלא הסדר היורד.
מרן ר' יוסף קארו סיכם ארבע שיטות של רבותינו הראשונים בנוגע לאופן כתיבת הזמן בגט:
"אם מזכירין קודם המנין הגדול או הקטן - יש חילוק ביניהם: דמלשון סמ"ק משמע דבין בימים בין בשנים מעשרים ואילך יכתוב המנין הגדול קודם. ובהגהות מרדכי דסוף גיטין כתוב: 'והימים יכתוב מנין הקטן קודם עד שיגיע לעשרים, ומכאן ואילך המנין הגדול קודם', ולא ביאר בשנים איזה יכתוב קודם. ומדברי הכל בו נראה דבין בימים בין בשנים מנין המועט קודם. ומדברי רבינו נראה דבימים מנין המועט קודם, ובשנים מנין המרובה קודם".
אמנם ארבעתם לא דנו במפורש בשאלה כאיזו שיטת ספירה יש להכריע, אלא זהו הסדר שבו הם נקטו את מניין הימים והשנים בדיני כתיבת גט, כמסיחים לפי תומם.
נראה שהראשונים שדנו במפורש בשאלה זו הם אחרוני הראשונים באשכנז, מהרי"ל ותלמידו מהר"י וויל. כך מובא בשם מהרי"ל: "מסכת יומא ס"פ הוציאו לו, ת"ר אחת, אחת ואחת, אחת ושתים כו' דברי ר' מאיר, ר' יהודא אומר אחת, אחת ואחת, שתים ואחת כו'. ולא פליגי, מר כי אתריה ומר כי אתריה. פירש"י, כאן מונין כלל ואח"כ פרט כגון עשרים ואחת עשרים ושתים, וכאן להפך אחת ועשרים שתים ועשרים. ואמר מהר"י סג"ל דבירושלמי מייתי קרא לסיוע אליבא כל אחד. לפיכך נראה לו על שנהגינן לכתוב 'אחד ועשרים יום', 'שנים ועשרים יום' אליבא [ד]הסמ"ק ושאר פוסקים, אם שינה הסופר וכתב 'בעשרים ואחד' 'בעשרים ושנים' ונתן הגט, בדיעבד דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד, הואיל דמסייע קרא לתרווייהו".
כיוצא בו השיב תלמידו מהר"י ווייל בזו הלשון: "ועל שנכתב בגט 'בעשרים וארבעה יום', אין נ"ל לפוסלו בשביל כך. דלמאי ניחוש, אי משום דכתב 'עשרים וארבעה' והיה לו לכתוב מניין הפרטי קודם 'בארבעה ועשרים' - ודאי לכתחילה יש לכתוב כך, אבל בדיעבד אין לפוסלו בשביל כך, דאשכחן בקרא כה"ג, בדניאל (י, ד) כתוב 'וּבְיוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ'. ואי משום כיון דכתב ארבעה לבסוף היה לו לכתוב 'ימים' כיון דקאי אארבעה - גם בשביל זה אין לפוסלו, דטובא אשכחן בקרא כה"ג דכתב מניין הפרטי לבסוף ואפילו הכי כתב בלשון יחיד"... כלומר, לכתחילה יש להקפיד לכתוב את מספר הימים בגט בסדר עולה, אך הימצאותו של הסדר היורד במקרא מכשירה אותו לשימוש, אם כי רק בדיעבד.
בלא להזכיר את דברי מהרי"ל ומהר"י וויל שהבאנו כותב מרן הבית יוסף לאחר סקירת שיטות ארבעת הראשונים הנ"ל: "ונראה לי שאין קפידא בדבר כדאמרינן ביומא". שני דברים טעונים הבהרה במשפט זה: א. האם "אין קפידא בדבר" כלל? (על כך ראה בהמשך). ב. האם כוונתו לחלוק על הראשונים שהזכיר? הרי יתכן שעל סמך הסוגיה שלעיל, שכל אחד יכול למנות כמנהג מקומו, דחה הבית יוסף את דברי הראשונים! אך אין צורך להרחיק לכת ולהרבות מחלוקת, ונראה שכוונת הבית יוסף שבניגוד להבנה הפשוטה בלשון הראשונים - לדעתו הראשונים לא התכוונו כלל להקפיד בכך.
ברם, בשולחנו הערוך הלך מרן בעקבות רבינו הטור, ואת הימים הוא הקפיד למנות בסדר העולה. וזו לשונו (אה"ע סימן קכו סעיף ד): "בשני יכתוב בשני ימים, בשלושה, בארבעה - כולם לשון זכר בה"א לבסוף. וכן באחד ועשרים, בשנים ועשרים, בשלושה ועשרים, וכן כולם". ובסעיף הבא מנה את השנים בסדר היורד: "בחשבון השנים יכתוב לשון נקבה, בשנת חמשת אלפים ואחת לבריאת עולם, שתים, שלוש, ארבע - כולם בלא ה"א לבסוף. וכן אחת עשרה, שתים עשרה, עד עשרים. ומשם ואילך: עשרים ואחת, עשרים ושתים, עשרים ושלוש - המנין המועט לשון נקבה, וכן לעולם". וצ"ע, מדוע לא כתב גם בשו"ע שאין קפידא בדבר, ויכול לבחור איזה סדר שרוצה? ואפשר לומר שגם בבית יוסף לא התכווין מרן שכן ראוי לנהוג לכתחילה, אלא שבדיעבד אין להקפיד (וכמו שפסקו מהרי"ל ומהר"י וויל), וכפי שפסק כאן הרמ"א בהגהתו: "ויכתוב בשנים מנין המרובה קודם, אבל בימים יכתוב מנין המועט קודם: אחד ועשרים, שנים ועשרים וכו'; ואם כתב מנין המרובה קודם, או להיפך שכתב בשנים מנין המועט קודם - כשר". אמנם לענ"ד נראה שכוונתו בבית יוסף שאין שום קפידא בדבר "כדאמרינן ביומא", שעל מחלוקת התנאים אמרו שם "ולא פליגי", דהיינו שאין כאן שום קפידא והכל אחד, ואף לכתחילה יכול כל סופר גיטין לבחור את שיטת הספירה כרצונו וכסגנונו או כמנהג מקומו. אם זוהי כוונת הבית יוסף, צריך לומר שבשולחנו הערוך חזר בו מרן מחידושו בבית יוסף, או עכ"פ נמנע מלהורות לכתחילה על סמך סברתו. עכ"פ, כפי שכתבו הפוסקים, הלכה כמשנה אחרונה, כפי דעתו בשולחן ערוך. למעשה, נתקבלה בדרך כלל דעת המחבר בשו"ע גם בכתיבת גיטין, וגם - להבדיל - בכתיבת הכתובּה.
ה"פרי חדש" בפירושו לשו"ע, לאחר שמביא את הסוגיה ביומא ואת פירוש רש"י הנ"ל, כתב: "ואע"ג דלא פליגי, מכל מקום היכא דליכא מנהגא, אע"ג דרבי מאיר ורבי יהודה הלכה כרבי יהודה, הכא עדיף לן לתפוס סברת ר"מ כיון דסתם לן תנא כותיה. וכ"פ הרמב"ן. והך סברא תפסינן (בספר) [בסדר] אַתָּה כּוֹנַנְתָּ. והכי חזי לן למימני בעומר כלל תחילה ואח"כ פרט, כגון עשרים ואחד בב'. ועלמא לא דייק בהכי. ועתה גם בגט ראוי ליכתוב לכתחלה גם בימים גם בשנים מנין המרובה קודם, וכן בסוף ספר מלכים (כה, כז): 'בְּעֶשְׂרִים וְשִׁבְעָה לַחֹדֶשׁ'... הרי שגם דרך המקרא לכתוב בימים מנין המרובה קודם, וכן ראוי לנהוג. ומיהו בדיעבד פשיטא דליכא קפידא במילתא, וכמ"ש הב"י. ותדע, שהרי מצינו בפרשת נח (בראשית ח, יד) 'בְּשִׁבְעָה וְעֶשְׂרִים יוֹם לַחֹדֶשׁ', הרי בכאן מקדים מנין המיעוט למרובה". אם כן, לדעת ה"פרי חדש" יש לכתוב את זמן הגט לכתחילה לפי הסדר היורד (אף במניין הימים), ובניגוד לפסק הטור והשו"ע. בהמשך מזכיר ה"פרי חדש" את תשובת מהרי"ו הנ"ל המכשירה רק בדיעבד גט שמניין הימים כתוב בו בסדר יורד, והפר"ח כמובן חולק עליה מכל וכל.
סיכום שיטות הפוסקים בסדר כתיבת המספרים בגט
מה קודם: עשרות או אחדות?
|
סמ"ק, פר"ח
|
מרדכי
|
מהרי"ל
|
כל בו
|
טור, שו"ע ורמ"א
|
בכתיבת מניין הימים
|
עשרות
(סדר יורד)
|
עשרות
|
אחדות
|
אחדות
(סדר עולה)
|
אחדות
|
בכתיבת מניין השנים
|
?
|
?
|
עשרות
|
רוב ככל עדות ישראל נוהגות לספור את ימי העומר בלשון הקודש. מלבד ה"פרי חדש" הנ"ל לא מצאתי ולו פוסק אחד שינקוט בסדר היורד, אלא הכל פותחים באחדוֹת: "הַיּוֹם אֶחָד וְעֶשְׂרִים יוֹם"; "הַיּוֹם תִּשְׁעָה וְאַרְבָּעִים יוֹם", זאת בניגוד להמשך הספירה שנאמרת בסדר יורד - פירוט מספר השבועות בתחילה ורק אח"כ ציון יתרת האחדות. יוצאים מן הכלל יהודי תימן (מתפללי הנוסח ה"בלאדי") הסופרים ספירת העומר בארמית, ומסתבר שמנהג זה נוצר כשהארמית הייתה מובנת לכל, יותר מן העברית; מכיוון שבארמית אין אלא שיטת ספירה אחת בסדר יורד (כאמור לעיל), ברור שלמנהג זה מקדימים את מנין העשרות למנין האחדוֹת.
אין חולק על כך שבדיעבד יוצאים ידי חובה בכל אופן, אך מהי הדרך הראויה והמובחרת לכתחילה: "עשרים ואחד" או "אחד ועשרים"? לכאורה כשם שספירת ההזאות בפי הכהן וניסוח התאריך בגט תלויים בלשון הרגילה במקומו ובזמנו של הסופר (כאמור לעיל), כך יש לנהוג גם בנוסח ספירת העומר: "מר כי אתריה ומר כי אתריה"; זו ספירה שבמהלכה צריך לחשב את הימים, על כן יש לספור אותם כדרך שנהוג לספור. ספירה רגילה עשויה גם למנוע טעויות, במיוחד אצל מי שאינו רגיל בסדר הספירה העולה. וכך כתב המגן אברהם: "יאמר לעולם מנין המועט קודם כגון אחד ועשרים יום, עי' באה"ע סי' קכ"ו. מיהו ביומא דף נ"ה איתא דהכל לפי מנהג המדינה בחשבונם, ובמדינתינו אף בלשון חול מזכירין מנין המועט קודם". לפי מסקנת המגן אברהם ספירה כלשון המדינה עדיפה על ספירה בסדר עולה; יוצא לפי דבריו שעל דוברי העברית בזמנינו, הרגילים להקדים את העשרות, לספור בסדר יורד: "עשרים ואחד", "עשרים ושנים" וכו'!
אמנם מלשון האדמו"ר הזקן (שולחן ערוך הרב, או"ח תפ"ט, ס"ק ח) נראה שזהו היתר בלבד, ולא עדיפות: "וטוב לומר מנין המועט קודם מנין המרובה, כגון אחד ועשרים… במה דברים אמורים במדינות אלו שדרך לספור מנין המועט קודם; אבל במקומות שדרך לספור מנין המרובה קודם - יכול לומר גם בספירה כמנהג מקומו". אם היה סובר כמגן אברהם, היה לו לומר: "אבל במקומות שדרך לספור מנין המרובה קודם טוב לומר גם בספירה כמנהג מקומו" - כפי הלשון שבה פתח הלכה זו.
בנוסף להעדפת הספירה כפי לשון הדיבור (דעת המג"א), ישנו שיקול נוסף שהִנחה את ה"פרי חדש" הנ"ל להעדיף את הסדר היורד, בגיטין ובספירת העומר: העובדה שרבי סָתם במשנה המזכירה את מניין ההזאות כדעת ר' מאיר. שיקול זה, שעל פיו הכריע ה"פרי חדש" לטובת הסדר היורד הן בגיטין - בניגוד לפסק הטור והשו"ע, והן בספירת העומר - בניגוד למנהג, הוזכר כמה שנים לפניו ע"י הרב חבי"ב בספרו "שיירי כנסת הגדולה", אך מסקנתו להלכה שונה. הוא פותח בהצדקת שני הסדרים, אף שהמנהג הוא לספור ספירת העומר בסדר עולה, "שמצינו בכתוב הכי והכי... בשנות שמאדם עד נח ומנח עד אברהם בכולם המנין המועט קודם, וכן בפרשת וארא בשבטים שירדו למצרים. ובשבטים שירדו עם יעקב בפרשת ויגש, ובפקודים שבפרשת במדבר, ובערי הלוים בספר יהושע - המנין המרובה קודם, וכן בחשבון מלכי כנען שהכה יהושע המרובה קודם; וכן בהרבה מקומות, פעמים כן ופעמים כן, וכן בלשון חכמים". ומסקנתו: "אע"ג דלכאורה היה נראה דמדסתם לן תנא כרבי מאיר... והיה ראוי בספירת העומר ובכל המניינים להקדים הכלל תחלה... ליתא, דאפשר דבמקום התנא... היו נוהגין כר"מ, אבל מנהגינו נתייסד ע"פ מקומות דנהיגי כרבי יהודה. כלל העולה דאין קפידא בדבר אם נזכיר הכלל תחילה או הפרט תחילה, אבל כבר נתפשט המנהג להזכיר הפרט תחילה, ואין לשנות לכתחילה. ואם הלכה רופפת בידך - פוק חזי מאי עמא דבר". עקרונית יש לאדם לאחוז בלשון הרגילה בפיו ובמקומו, אך יש משקל רב יותר למנהג, וכדלהלן.
בעיה נוספת קיימת בהכרעה כלשון סתם משנה: נחלקו האחרונים בביאור הזיקה עליה הצביע רש"י בין אופן מניין ההזאות ביומא לבין שאלת הקדמת העשרות או האחדות, וגם את הסדר העולה ניתן לסייע מהנימוק שהלכה כסתם משנה, כפי שכתב בעל ה"בית שמואל": "נראה דלכתחילה יש לומר מנין המועט קודם, דקי"ל כסתם מתני' וכר' יהודא, וז"ל ת"ר אחת ואחת, שתים ואחת, שלש ואחת, ארבע ואחת, דברי ר"מ, ור"י אומר אחת ואחת, אחת ושתים, אחת ושלש כו' אחת ושבע, ולא פליגי מר כי אתרי' כו' כצ"ל. ויש ט"ס בש"ס שלפנינו, גם יש קצת שגגה בחידושי הלכות למהרש"א ע"ש, ולכתחילה יש לנו לנהוג כסתם מתני' וכר"י, אבל אם מנהג מקום כר' מאיר - מונין כמנהג מקומו של ר"מ. ונראה דמכאן יצא להב"י ומור"ם בשו"ע בהל' גיטין סימן קכ"ו סעיף ה' שכתב וז"ל אבל בימים יכתוב מנין המועט קודם אחד ועשרים שנים ועשרים וכו', ואם כתב המנין המרובה קודם כשר". בתשובה זו מובא סיוע מן המשנה דווקא לסדר העולה, ולפי הבנה זו המנהג בספירת העומר עולה בקנה אחד עם נוסח סדר עבודה שאנו נוהגים לומר ביום הכיפורים.
אפשר לטעון להעדפת הסדר העולה, השגור בפי כל והמודפס בכל הסידורים, מפני שזהו מנהג אבותינו, וכל המשַנה ידו על התחתונה. ראינו כי זהו השיקול המכריע, לדעת "שיירי כנסת הגדולה": "כבר נתפשט המנהג להזכיר הפרט תחלה, ואין לשנות לכתחלה, ואם הלכה רופפת בידך פוק חזי מאי עמא דבר". אולם דברי בעל "שיירי כנסת הגדולה" הובאו ע"י פוסקים אחרים תוך השמטת מסקנת דבריו. בהלכות ספירת העומר כותב ה"פרי חדש" (או"ח תפט ס"ק ב) ש"אין קפידא בדבר" אם יקדים העשרות או האחדות (על פי "שיירי כנסת הגדולה" וב"י על פי הסוגיה ביומא). אין הוא מזכיר ולוּ ברמז לא את המנהג לספור בסדר עולה, ולא את הכרעת הרב חבי"ב על פיו! השמטה זו נראית מכוונת, ומביעה כנראה את הסתייגותו של הפר"ח ממנהג זה. נראה שבשלב מאוחר יותר רבתה התנגדותו למנהג, כפי שזו באה לידי ביטוי בחיבורו על אבן העזר. בדבריו הנ"ל בהלכות גיטין הוסיף הפר"ח לחלוק על הרב חבי"ב, ויצא במפורש נגד מנהג העולם בספירת העומר: אף שהוא מודע לכך ש"עלמא לא דייק בהכי", הוא מכריע בניגוד ל"מאי דעמא דבר": "הכי חזי לן למימני בעומר כלל תחלה ואח"כ פרט, כגון עשרים ואחד". וצ"ע, מדוע הכריע כך? מלבד משקלו הרב של המנהג כשההלכה רופפת, הרי העיקרון הנלמד ממסכת יומא הוא שספירה של מצוה צריכה להתאים ללשון העם!
נראה שהפר"ח דן במציאות (הדומה למציאות בימינו) שבה מקובל בלשון הדיבור הסדר היורד, ואילו מנהג ישראל היה (גם אז) לספור ספירת העומר ולכתוב בגיטין שלא כלשון הדיבור. בדיוק לכך מתנגד הפרי חדש, וזוהי כוונתו באומרו "ועתה גם בגט ראוי ליכתוב לכתחלה גם בימים גם בשנים מנין המרובה קודם... וכן ראוי לנהוג". לדעת הפר"ח אין להתחשב במנהג ספירת העומר בסדר העולה, משום שאין כאן "הלכה רופפת"; ההלכה ברורה שהסדר צריך להיות כמו בלשון הדיבור, ויש לכתחילה לעדכן את מנהג ספירת העומר בהתאם למנהג המקום.
גם בפירוש "שתילי זיתים" לשו"ע (ס"ק ו) כותב רבי דוד משרקי: "להזכיר הפרט או הכלל תחילה - אין קפידא. ואם יש מנהג כבר - אין לשנותו (שיירי כנה"ג)". גם כאן אין זכר לכך שקיים מנהג לספור בסדר עולה, אלא דברי הרב חבי"ב נוסחו באופן מופשט וכוללני, שאם יש מנהג - יש ללכת לפיו.
הספק הוא האם לשמֵר את הנוהג הקיים ולהמשיך בספירה בסדר עולה כתמול שלשום, או לספור בסדר יורד, ובכך להחזיר עטרה ליושנה ולקיים הספירה כתִקנה. יש להזכיר סברה נוספת בשבח החריגוּת הלשונית ובעד ספירה בסגנון השונה מלשון הדיבור הרגילה: כך מעניקים לספירת העומר לשון ומעמד מיוחדים, ומעוררים תשומת לב למניין זה.
לסיכום: מבחינה הלכתית הדיון בשאלת הקדמת מנין העשרות או מנין האחדוֹת חשוב לשם קיום המצוה לכתחילה, אך בדיעבד יוצאים ידי חובה בכל אופן. חשיבותה של ההכרעה בשאלה זו היא בעיקר במישור הערכי והחינוכי, והיא מונחת לעיונם של פוסקי הדור. ויהי רצון שה' יאיר את עיניהם להכריע לאמיתה של תורה, להורות לישראל אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן. וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ.
במספר זה מופיעות האחדות בצורת נסמך (וּשְׁלֹשֶׁת, וְשֵׁשֶׁת) ולא בצורת נפרד (וּשְׁלֹשָׁה, וְשִׁשָּׁה). ראה הערת רד"ק (מל"ב כד, יד) על שינוי בענין זה בין הכתיב לבין הקרי: "עשרת אֲלָפִים גּוֹלֶה - כתיב 'עשרה' ו'עֲשֶׂרֶת' קרי, ואחד הוא". בתיאור המצב בלשון המקרא דן ר' חיים שרעבי (ראה להלן הערה 22, עמ' 178-180 "אֶחָד-אַחַד" ועמ' 468 "שנַיִם-שְנֵי"). שאלה זו נדונה לגבי לשון התפילה והברכות: "אֶחָד-אַחַד מהם" בברכת "אשר יצר" (עי' מ"ש ר' יעקב עמדין, לוח ארשׁ, א, ט, מהדורת ר"ד יצחקי, תשס"א, עמ' יז-יח); "שמונה-שמונת ימי חנוכה" בתפילת "על הנסים" (עיי"ש עמ' רסב והערת המהדיר 137, ומשנה ברורה סי' תרפב ס"ק ח). שאלה זו נוגעת גם לנוסח ספירת העומר: כיום נהוג מצד אחד למנות "היום שלושה ימים" וכן "שהם שלושה שבועות" (ולא "שלושת"; אך בשבה"ל שלהלן הערה 65 "שבעת"), ומצד שני: "היום שני ימים" או "שהם שני שבועות" (ולא "שניִם").
|