המעין -
חזרה למאמרי המעין הרב ד"ר נתן דוד רבינוביץ
שבתא דריגלא: ביאור היסטורי מחודש לשתי סוגיות
רב חסדא ורבה בר רב הונא איקלעו לבי ריש גלותא, אגנינהו רב נחמן בסוכה שנוייה מופלגין ממנה ארבעה טפחים, אשתיקו ולא אמרו ליה ולא מידי. אמר להו: הדור בהו רבנן משמעתייהו? אמרו ליה: אנן שלוחי מצוה אנן ופטורין מן הסוכה. (סוכה י, ב)
ופירש"י ד"ה שלוחי מצוה: 'להקביל פני ראש גולה, דחייב אדם להקביל פני רבו ברגל, ופטרינן כדתנן לקמן (כה, ב) שלוחי מצוה פטורין מן הסוכה'.
ולכאורה קיימים כמה קשיים בהסברו של רש"י:
א. מי היה ראש הגולה בתקופה זו, שהיה רבם של רב חסדא ורבה בר רב הונא? חיוב זה של "קבלת פני רבו ברגל" הוא ככל הנראה רק ברבו מובהק, והרי במקורות מתקבל הרושם בדרך כלל כי ראשי הגולה לא בלטו כחכמים גדולים, וכדברי הרמב"ם: "...ואומר כי הנותן רשות הוא ראש גלות העומד בבבל, ואין מתנאיו שיהא חכם...", וכמו שכבר ציין רבינו תם (ראה להלן).
ב. עצם הסברו של רש"י קצת צ"ע, שהרי מנא ליה לרש"י שזאת היתה המצוה שבה עסקו? ואולי רש"י הביא ממרחק לחמו, מהסיפור בגמ' שם בדף כו, א (ראה להלן) "כי הווי עיילי בשבתא דריגלא לבי ריש גלותא" וכו', משם משמע קצת שביתו של ריש גלותא היתה בעצם מטרת נסיעתם, אם כי גם שם אין כל איזכור בגמרא שהצורך היה להקביל פני ראש הגולה. ויתר על כן, לשון הגמרא אצלנו בדף י' "איקלעו לבי ריש גלותא" יש בו משמעות של פגישה אקראית, ולא של ביקור מתוכנן, בניגוד למסופר בדף כ"ו!
ואכן רבנו תם אינו מקבל את פירוש רש"י, שהרי אין כל מצוה בהקבלת פניו של ראש הגולה, ובמיוחד כשראש הגולה שפעל בימי רב חסדא לא מצא חן בעיני חכמים. ויתירה מזו, מדברי רבינו תם יוצא שאפילו אם ראש הגולה היה רבם מובהק ממש - מצוה זו של "קבלת פני רבו ברגל" אינה פוטרת ממצות סוכה! והוא מפרש את התעסקותם כשלוחי מצוה בצורה אחרת, וז"ל:
...אלא היכי דמי עוסק במצוה, לא כמו שפירש רבנו שלמה הולך ללמוד תורה ולהקביל פני רבו, דא"כ כ"ש הנך דר' חנניה בן עקביה, אלא כרב חסדא וכרבה בר רב הונא כי הוו [עיילי] בי ריש גלותא בשבתא דריגלא לדרוש דרשות לרבים להפריש עמי הארץ מכל דבר איסור ולדרוש בהלכות החג, דבי ריש גלותא לא הוו דרשי כדאמרינן דריש גלותא דדאין דינא דפרסאי (ב"ק נח, ב), ובימי רב חסדא הוה אותו ריש גלותא, כדמוכח בההיא שמעתתא דאזיל קמיה דרב נחמן, ורב נחמן הוא דאמר לעיל לרבה בר רב הונא ולרב חסדא אהדריתו משמעתייכו כי איקלעי לבי ריש גלותא ואגנינהו בסוכה שנויה מופלגין, וכדאמרינן מכתפי ליה בשבתא דריגלא משילי להיני ומהיני לשילי, וכגון עיבור שנה הולכי לדבר מצוה פטורין בין ביום בין בלילה, כיון דלדרשא אזיל או למול את בנו כל שעתא ושעתא קאי בעסק מצוה ומחייב ביום כבלילה ובלילה כביום, וכל שעתא עוסק במצוה הוה.
ראשונים נוספים לא קיבלו גם הם את פרשנותו של רש"י שמדובר בקבלת פני ראש הגולה.
ג. הסברו של רש"י כאן מבוסס על ההנחה שקיים חיוב להקביל פני רבו ברגל גם בזה"ז, אך הדעה המקובלת היא שאין חיוב של קבלת פני רבו ברגל בזמן הזה אחרי חורבן ביהמ"ק, והרי מדובר כאן בדור השני של האמוראים, כמעט מאתיים שנה אחרי החורבן.
ד. שיערנו לעיל אות ב שאולי הסתמך רש"י אצלנו על הסיפור המובא בדף כו. והנה שם איתא 'כי הא דרב חסדא ורבה בר רב הונא, כי הוו עיילי בשבתא דרגלא לבי ריש גלותא הוו גנו ארקתא דסורא, אמרי אנן שלוחי מצוה אנן ופטורין'. ושם פירש רש"י ד"ה שלוחי מצוה: "שבאנו לשמוע הדרשה ולהקביל פני ריש גלותא". רש"י אינו מזכיר את החיוב של רב יצחק (ר"ה טז, ב ועוד) לקבל פני רבו ברגל; הוא מזכיר שתי מצוות אחרות: לשמוע את הדרשה, ולהקביל פני ריש גלותא. אך אם מדובר על הקבלת פני ראש הגולה - למה לרש"י להזכיר בכלל את ענין הדרשה, ועל איזו דרשה מדובר?
ה. בכמה מקומות בתלמוד מבאר רש"י שב"שבתא דריגלא" האמוראים (מן הסתם ראשי ישיבה) היו דורשים. עי' רש"י ברכות ל, א ד"ה בשבתא: "שלפני פסח ועצרת וסוכות, ומרימר בעירו ומר זוטרא בעירו היו הדרשנים". רש"י לא מציין מתי בדיוק התקיימה שבת זו, אך במקומות אחרים מודיע לנו רש"י ששבת זו התקיימה בתוך שלושים יום לפני החג, וזה סותר את הסברו של רש"י בסוכה הנ"ל שבאו לשמוע דרשה באמצע סוכות!
* * *
בגין הקשיים הללו, דומה שניתן לשער ולהניח ש"שבתא דריגלא" זו אין לה קשר כלשהו עם שלוש הרגלים – אלא רק עם ה'רגל' של ריש גלותא. 'רגל' מיוחד זה מוזכר באגרתו של רב שרירא גאון:
...וכיון דאתקנו ריגלי דרישי גלואתא במתא מחסיה, והוה צריכים ראשואתא דפום בדיתא למיזל לתמן בשבת לך לך דהיא ריגלא דראשי גלואתא, ואיקבעו רוב דראשי גלואתא למידר התם...
על פי זה ניתן לשער שבגמ' הנ"ל דף כו, א רב חסדא ורבה בר רב הונא היו בדרך לנהרדעא להשתתף בטכסים של שבתא דריגלא, היא השבת המיוחדת שחגגו לכבוד ריש גלותא, שהתקיימה בפרשת לך לך, כמה שבתות אחרי סוכות. לדעת כמה חוקרים אף שרדו דרשות שנאמרו בשבת מיוחדת זו במעמדו של ראש הגולה ולכבודו; כך למשל השאילתא לפרשת לך לך בשאילתות דרב אחאי המוסבת על הפסוק "ואת הנפש אשר עשו בחרן", המוקדשת ללימוד התורה וחשיבות לימודה לאחרים, וגם הדרשה על חשיבותן של שתי הישיבות בבבל המצויה בתנחומא (הנדפס) פרשת נח סי' ג, שלדעתם מקורה בפרשת לך לך והיא הועברה מאוחר יותר לנח. כמה חוקרים משערים שדווקא קריאת הפסוק הסמלי הנ"ל היא שגרמה לציין את השבת הזו כ"שבתא דרגלא", שבת שבה התאספו נציגי שתי הישיבות לשמוע דרשות ולקבל חיזוק ועידוד לקראת שנה חדשה של הרבצת התורה. על הסמליות המיוחדת הטמונה בפסוק זה הביאו סימוכין מפיסקה שמקורה ב"תנא דבי אליהו" המוזכרת בע"ז ט, א, הקובעת כי תקופה זו של "הנפש אשר עשו בחרן" פותחת את השליש השני של שנות קיום העולם, דהיינו אלפיים שנות "תורה", ותקופה זו מסתיימת עם חתימת המשנה וירידת רב לבבל לייסד את הישיבה שם.
כנראה שרב חסדא ורבה ב"ר הונא, שהתגוררו ככל הנראה בתקופה זו בסורא, היו צריכים להתחיל את נסיעתם לנהרדעא בחולו של מועד, והגיעו לחוף הנהר בסוראכדי להשיג ספינה שתעביר אותם לנהרדעא, שגם היא שוכנת על יד נהר פרת. והגם שהבנת כמה ראשונים היא ששבתא דריגלא זו התקיימה בסורא, לא רחוק מיעדם, ישנם ראשונים המפרשים כהבנתנו שהאירוע בסוכה דף כו התרחש באמצע נסיעתם, והם לא הטריחו את עצמם לחפש סוכה כיון שהיו שלוחי מצוה.
לפי זה החידוש של הסיפור המובא בגמ' בדף כו הוא שאפילו לשמוע את הדרשות שנאמרו בשבת זו ע"י החכמים הדגולים של התקופה, ולקבל את פני ריש גלותא בטכס שנערך לכבודו והידק את הקשרים עם ישיבות בבל, נחשב למצוה הראויה להחשיב את הנוסעים אליה "שלוחי מצוה". אך בסיפור הקודם, בדף י, אין שום רמז בגמרא שהלכו לקבל את פני ראש הגולה, או שהיו עולים ל"שבתא דריגלא", או אפילו שהיו בדרך לאיזו דרשה. הגמרא רק מספרת לנו שבערב אחד במשך החג "איקלעו" לביתו של ריש גלותא, וכיוון שרב נחמן בר פלוגתתם היה חתנא דבי ריש גלותא כידוע, מובן מאוד למה הוא זה שאירח אותם שם. כאן החידוש של הסיפור הוא שהתעסקותם במצוותם, תהיה מה שתהיה, חסכה מהם את הצורך לטרוח ולחפש סוכה כשרה, ופטורים היו מקיום מצות סוכה. נוסף לכך מלמדת אותנו הגמרא שרב נחמן, כחתנא דבי ריש גלותא, לא נחשב ל"מרא דאתרא" ב"ביתו" של ראש הגולה, כך שיחייב אותם להיכנע למרותו בהלכה.
אבל גם ייתכן שרש"י, במיוחד בפירושו לדף י וגם בפירושו לדף כו היה סבור כי ראש גולה זה אכן היה במידת-מה רבו של רב חסדא, שהרי לפי רב שרירא גאון מר עוקבא כיהן אז כראש הגולה, והוא מתועד בתלמוד כחכם מובהק וכאב בית דין, ורב חסדא דוקא נמנה על האמוראים העיקריים שמסרו את מאמריו.
מן הראוי להעיר שבעדי הנוסח התימניים של הגמ' בדף כו חסרה תיבת "שבתא", וגם הקשר לראש הגולה נעדר; וכך הוא הנוסח שם: "רב חסדא ורבא בר רב חונא כי הוה אזלי לרגלא גאנו ארקאתא דסורא אמרי אנן שלוחי מצוה אנן ופטורינן". על פי גירסה זו האירוע אינו קשור ל"שבתא דרגלא" או ל"בית ראש הגולה", ואין כל סתירה מכאן לשאר המקומות בתלמוד בהם רש"י מפרש ש"שבתא דריגלא" התקיימה בדרך כלל לפני החג. כמו כן, לפי גירסא זו אין לסיפור זה קשר כלשהו עם "שבתא דריגלא" שלפי רש"ג התקיימה אחרי החג בשבת לך לך.
הנו"ב כותב שם בתוך דבריו ...'ור' יצחק על זמן המקדש אמר שחייב לקבל פני רבו. והא דהקשה מימרא דרב יצחק על ר"א בסוכה דף כ"ז שאמר לר' אילעי אינך משובתי הרגל, היינו משום דגם ר"א בזמן הבית היה, ועוד דהרי ר' אליעזר קרא דריש ושמחת בחגך ושפיר מקשה איך אפשר לקבל פני רבו ברגל אפילו בזמן המקדש והא צריך שלא לצאת מביתו ברגל, ומשני באזיל ואתי ביומיה. וממילא נפקא לן שלעתיד כשיבנה המקדש ושם נעלה ונראה יחזור חיוב זה לקבל פני רבו ברגל למקומו'. אבל דברי הנו"ב תמוהים, שהרי ברור כי מעשה זה של ר' אילעי ור' אליעזר התרחש אחרי החורבן, עי' מ"ש ר"ר ערוסי, "הקבלת פני רב ברגל", נועם, כד (תשמ"ב), עמ' קעו-קעח. ואכן, ממקורות נוספים מתברר כי גם בתקופת התנאים והאמוראים אחרי החורבן קיימו הלכה זו של הקבלת פני הרב, עיי"ש עמ' קסח הערה 6, ובמ"ש ר"י תבורי, מועדי ישראל בתקופת המשנה והתלמוד, ירושלים תש"ס, עמ' 51, הערה 35. ראוי לציין ג"כ כי הנו"ב בתשובה זו מחדש חידוש גדול בנוגע להבדל בין דרך הפסק של הרי"ף והרא"ש, "מעתיקי הגמרא" (כלשונו של הנו"ב), לזה של הטור והשו"ע, יעו"ש היטב בדבריו המחודשים.
אור זרוע סי' רצט, מהר"ח אור זרוע סי' קסג: "...וכן רב חסדא ורבה בר רבה הונא דהוו גנו ארקתא דנהרא, אע"פ שהיו יכולין ללכת לסוכה, משום דהואיל שהיו הולכים לדבר מצוה ועדיין לא הגיעו לשם..."; המכתם על אתר: "ורב חסדא ורבה נמי היו ממתינין שם [על] ספינה ולא היו יכולין לפנות משם ולחזר אחר סוכה"; מאירי על אתר: "...הוו גנו ארקתא דסורא כדי שיהא מעברם מצוי להם ומזומן שם". וראה עודJ. Obermeyer, Die Landschaft Babylonien im Zeitalter des Talmuds und des Gaonats, Frankfurt 1929, p. 292; אמיר (לעיל, הערה 5), עמ' 107. וראה במיוחד: ר' שושטרי, נוסח פרק 'הישן' בבבלי, עבודת גמר, אוניברסיטת בר אילן תשס"ו, עמ' 151-152.
|