המעין -
חזרה למאמרי המעין ד"ר שמעון בולג
מתוך הקדמת ספר 'נחמד ונעים' לרבי דוד גנז
דברי הקדמה
ב"המעין" טבת תשכ"ה פרסם פרופ' מרדכי ברויאר ז"ל מאמר בשם "מגמותיו של צמח דוד לר' דוד גנז". במאמר זה האיר לנו פרופ' ברויאר (להלן רמ"ב) את הידוע אודות ר' דוד גנז (להלן רד"ג), ובמיוחד את הרקע לספרו ההיסטורי "צמח דוד". רד"ג היה - כפי שהוא מציין בעצמו - תלמידם של ר' אליעזר טריוש מפרנקפורט, של הרמ"א ושל המהר"ל. נוסף ל'צמח דוד' כתב רד"ג חיבור בשם 'נחמד ונעים' - "...כללות חכמות התכונה וקדוש החודש ומדידות הכוכבים עם ציורי כלי מחזיהם" וכו'. חיבור זה נדפס רק למעלה ממאה שנה לאחר פטירתו. קונטרס קטן בשם "מגן דוד", כעין תוכנית לקראת הופעת הספר "נחמד ונעים" עצמו, נדפס בפראג בשנת שע"ב, שנה לפני פטירתו של רד"ג. ב'מגן דוד' כלולות גם הסכמות מרבני זמנו - בעל תויו"ט, בעל כלי יקר, ר' יצחק שמשון כ"ץ חתנו של המהר"ל ור' מרדכי ליפשיץ, הסכמות שהיו מיועדות כנראה לספר נחמד ונעים.
עד לפני קרוב לחמישים שנה לא היו רבים שהכירו את החיבור 'נחמד ונעים', אם כי הוא הוזכר באנציקלופדיות ומאמרים אודות יהודי פראג. בין הבודדים שהזכירו את הספר היה בעל "בני יששכר", אשר המליץ על לימוד ספר זה כחלק מלימוד חכמת התכונה: "...אשרי מי שזכה בילדותו ללמוד כל עומק החכמה הנפלאה של הילוך המזלות וחשבון התקופות בשיעור ובמשקל, כגון בקידוש החודש להרמב"ם ובספר תכונות השמים ובספר נחמד ונעים, כי הוא מצוה גדולה ובפרט בזמנינו" וכו'.
בסיום ספרו "נחמד ונעים" הוסיף רד"ג מאמר שבו הוא מתאר את השתלשלותה של חוכמת התכונה לדורותיה. מאמר זה הועבר ע"י המוציא לאור של המהדורה הראשונה לתחילת החיבור, כדי שהוא יהווה לו כעין הקדמה. בתחילת מאמר זה עוסק רד"ג בתולדות חכמת התכונה מנקודת מבט יהודית וכללית, ובהמשך הוא דן בהשתלשלות חוכמת התכונה אצל אומות העולם, החל מן המצרים, דרך היוונים והערבים, ועד לניקולס קופרניקוס שחי בסמוך לתקופת רד"ג ושגרם למהפכה בחכמת התכונה. רד"ג מסיים את ההקדמה הארוכה בדיון על לימוד חכמת התכונה מתוך ספרי העמים, על תועלת לימודה בכלל, ולימוד חכמת העיבור והלכות קדה"ח בפרט.
ספר 'נחמד ונעים' לא יצא לאור עדיין במהדורה מתוקנת ומוערת. אנו מביאים כאן את חלקה הראשון של ה'הקדמה' של רד"ג בליווי לקט מקורות, ציונים והערות. יהיה לימוד דברים אלה בבחינת 'דובב שפתי ישנים' (עי' יבמות צז, א) לעילוי נשמותיהם של רד"ג ושל המו"ל ר' יואל בן ר' יקותיאל, ולעילוי נשמת קרובי וידידי פרופ' ר' מרדכי ברויאר ז"ל, אשר עוד מצעירותי קרבני לארץ ישראל, ועם עלייתי ארצה עמד לצדי בעצה ובמעש. רמ"ב היה מעמיק בלימוד התורה, מחנך וחוקר גדול בדברי ימי ישראל, מייסד "מוסד יצחק ברויאר" ע"ש אביו – המנהיג האגודאי הדגול, איש 'תורה עם דרך ארץ ישראל' ד"ר יצחק ברויאר, ועורכו הראשון של 'המעין' - בן טיפוחיו. רבות למדתי ממנו הן בלימוד תורה והן בדרך ארץ. ברכות נחמה וחיזוק 'עד ביאת הגואל' לאלמנתו שתבל"א מרת שמחה ברויאר שתח' ולכל בני המשפחה היקרים. יהי רצון שבנו, ידידי הרב שלמה ברויאר, ממלא מקום אביו כיו"ר "מוסד יצחק ברויאר", יראה ברכה והצלחה מן שמיא בכל מעשי ידיו. תנצב"ה.
ספר נחמד ונעים
מתמים דעים
חיבור נאה ויפה בלשון צח וקל
על כללות חכמות התכונה וקידוש החודש
ומדידות הכוכבים עם ציורי כלי מחזיהם
וידיעת כל אקלימים
להבין מפת העולם הנקרא לנד קארט
ושאר דברים נפלאים
מתוכו נשמעים ונראים
אשר חיברו ויסדו החכם השלם במעלות תרומיות
ההנדסה וחכמת השיעור ותכונה ומדידות הכוכבים ומזלות
הפילוסוף האלוקי ה"ה הרב המאור הגדול
הגאון מורנו דוד גנז
בעל המחבר ספר צמח דוד וספר מאור הקטן וספר הפרוזדור
זצוק"ל
אשר נמצא בכ"י ספון וגנוז משנת שע"ג לאלף השישי
עד היום לא שזפתו עין כל רואה
הובא לבית הדפוס ע"י הרב הגאון מה"ו יואל
בן מו' יקותיאל זצ"ל אב"ד דק"ק אויסטרליץ
מילידי ק"ק גלוגא רבתי
לזכות את הרבים
וזכות הרבים תלה בו
נדפס פה ק"ק יעסניץ
בדפוס הר"ר ישראל בר אברהם ז"ל
לפרט שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה
הקדמה להרב המחבר, בשפה ברורה מדבר
אמר הכותב. ראיתי לגלות את אוזני הקורא ספרי זה, מי הם האנשים אשר התחילו להתחכם בענייני זאת החכמה הרמה והעמוקה שהיא חכמת הכוכבים ומזלות, ושלשלת יחוסה עד היום הזה, הן מבני ישראל הן מאומות העולם.
דע, שהראשון אשר מצאתי בספרינו הקדושים שהתחכם בחכמה זו הוא אברהם אבינו ע"ה, שכן העידו עליו חז"ל חכמי התלמוד שאיצטגנין גדול היה אברהם, כאמרם סוף פרק בתרא דשבת שאמר אברהם לפני הקב"ה רבש"ע נסתכלתי באיצטגנין שלי ואיני ראוי להוליד בן, א"ל צא מאיצטגנין שלך וגו'. ואחרי אברהם אבינו ע"ה מצינו בדה"י א' סי' י"ב בפסוק [ל"ג] ומבני יששכר יודעי בינה לעתים וגו'. מצינו רמז גדול שדוד המלך ע"ה ובית דינו היו בקיאין בחשבון הזמנים ובקביעת המועדים, אשר זה לא יתכן אם לא שידעו חכמת מהלכת הכוכבים, כמו שהאריכו בזה רבינו בחיי ודון יצחק אברבנאל בפרשת החודש.
אחר דוד המלך מצאתי ששלמה המלך ע"ה היה מופלג בחכמה זו, זולת מה שכתוב עליו במלכים א' סי' ג' [פס' י] שאמר לו הש"י הנה נתתי לך לב חכם אשר כמוך לא היה לפניך ואחריך לא יקום כמוך, גם שם בסי' ז' [פס' יא] נאמר ויחכם מכל אדם וגו', יראה וימצא עליו שהיה מופלג על פרטות חכמה זו. כי מצאתי כתוב בספר חכמת שלמה אשר הוא אחד משמונה ספרים שנאבדה מאתנו בגלויותינו ונמצאים ביד האומות, אשר שם בספר החכמה בסי' ז' ממנו וז"ל: בקשתי החכמה ונתן לי, ויקרה היא בעיני מכל המלכויות, וכל העושר כאין כנגדו, וכל אבני יקרות אפס לערכה, הזהב כנגדה כסיגים והכסף כאפר יוחשב, כי האור הנאצל ממנה לא יכבה כו', עד שאמר שם עוד וז"ל: האל נתן לי ידיעה, וראיתי שאני יודע תכונת העולם וטבע היסודות ומידת הזמנים ראש אמצע וסוף, מידת אריכות הימים (וקוצרים) [וקוצרם], תקופת השנה ועמידת הכוכבים. עד כאן. והרמב"ן בהקדמתו לפירוש התורה מביא גם הוא הענין הזה בשם ספר חכמת שלמה אך מעט בסגנון אחר, וז"ל שם בהקדמתו הנ"ל: וראיתי הספר מתורגם הנקרא חכמתא רבתא דשלמה כו', עד ואמר שהאלוקים הוא הנותן דעת שאין בו שקר לידע איך קם העולם ומעשה המזלות הראש וסוף ואלכסונות והזנבות, ואיך יעשה הזמנים מריצות השמים וקביעות החכמים כנ"ל. עכ"ל. אשר שני הנוסחאות עולים בקנה אחד, וכוללות כל חכמת התכונה. ואף שספר חכמת שלמה איננו מקובל לנו כשאר כתבי הקודש, שהאומות אינם נאמנים על כתבי הקודש שתחת ידם כי פן ואולי חלו בהם ידיהם בשינוי בתוספת או מגרעת, מ"מ עין בעין תראה שהרמב"ן ז"ל העיד על ענין זה בהקדמתו הנ"ל, וראוי הוא לסמוך עליו. ונסתייע בזה דברי רז"ל בתנחומא (פ"ו) [פ"י], שיר רבה על פסוק נטעתי לי כרמים [קהלת ב, ה], שאמרו שם שהיה יודע משתיתו של עולם כולו.
ובתלמוד שלנו מצינו לר"א הגדול בן הורכנס שהיה אצטיגנון גדול וחכם גדול בענייני התכונה כנראה בספר הנקרא על שמו פרקי ר"א, אף שדבריו נפלאים תמוהים חתומים וסתומים מאוד. גם מצינו בפ"ק דר"ה דמות צורה היה לו לר"ג על טבלא ובכותל בעלייתו שבהם היה מראה את הדיוטים. גם מצינו בתוספתא דר"ג שאמר כך מקובלני מבית אבי אבא שאין חידושה של לבנה פחות מכ"ט יום י"ב תשצ"ג, וכן הוא שאמר ר"ג שפעמים בא בארוכה ופעמים בא בקצרה. ובימי ר"ע (היה) [היו] שני חכמים גדולים בחכמת המספר והתכונה והם רבי אליעזר בן חסמא ור"י יוחנן בן גדגדא, ואמרו שידעו לשער כמה טיפין בים, כדאיתא בהוריות. ובסוף ימיו של רבינו הקדוש היה שמואל ירחינאה, אשר הוא עצמו היה מתפאר ואמר נהירין לי שבילין דרקיע כשבילי דנהרדעא כדאית בפרק הרואה, וכן הא דשלח ליה ר"ח בר אבין כדחזית דמשכא תקופת טבת עד שיתסר בניסן עשרים לשתא ולא תיחוש ליה.
והראיה הגמורה שחז"ל היו בקיאין בחכמת התכונה יעיד לנו מידת שנת החמה ותקופותיה לדעת רב אדא, ומידת חודש הלבנה ותיקון המחזור של י"ט שנה ושאר חשבונות העיבור, אין אחד מהם נתחלף ממנהגו נשתנה דבר מימיהם עד היום הזה, באופן שאין אנו צריכים לתקן שנתינו ולשנות חשבון לוחותינו כאשר עשו חכמי הגוים זה שבע פעמים כמו שנתבאר בספר מאור הקטן אשר חיברתי.
גם חכמי הגוים עצמם מקדם, התוכן הגדול הקדמון אברכ"י הנזכר למעלה, גם תוכני הגוים אשר בזמנינו זה, הם כולם נתנו לנו בזה שבח ותהילה על צמצום החשבונות הנזכרים, ששמו ותמהו עלינו במה שעמדנו בחשבון אחד בלי שינוי ותיקון יותר ויותר מאלף שנים, וישאר בצמצום ובדקדוק בלי טעות או תיקון עד היום הזה, הרי זה עדות ברורה על שלמות דעת חז"ל בזאת החכמה, הגם שתכונתם הנמצא בתלמוד איננו מוסכמת עם תכונתינו המפורסם המופתית והנראית לעיניים. וכבר (כותב) [כתב] הרמב"ם ז"ל בספר המורה חלק ג' פרק י"ד וז"ל: אל תבקש ממני שיסכים כל מה שזכרו רז"ל בענין התכונה למה שהענין נמצא באמת, כי החכמה הלימודית היה בזמנים ההם חסרים, ולא דיברו בהם בקבלה מפי הנביאים. גם החכם ר' יצחק [ערמה] בעל העקידה כתב בלשונו זה בפרק כ"א שער ל"ז, והוסיף ואמר שחז"ל להיותם שקודים וטרודים בעסק התורה לבד לא הוצרכו להם החכמה ההיא רק לדעת העיבור ולחשוב תקופות ומולדות, והיותר היה לזרה ולאיבוד זמן. גם הביאו שם מאמרי ז"ל בפרק מי שהיה טמא בחכמת התכונה חכמי ישראל עצמם הודו לחכמי אומות העולם, והאריכו יותר, עיין שם במקומם. באופן שתדע שאנשים רבים, חכמים וידועים, אומרים שדברי רז"ל בחכמת התכונה שאינם כשאר דבריהם אשר דיברו בהם בקבלה, ואמרו שלא דיברו בזאת החכמה זולת ענייני צורך העיבור רק לפי סברתם לפי ראות עיניהם, לא בדרך הנבואה ולא ע"פ הקבלה. ואומרים שחז"ל עצמם מודים על היעדר ידיעתם בחכמה זו, ומביאים ראיה מב"ר פרשת בראשית פ"ו [סי' יג], שאמרו שם בענייני מהלכי המאורות אמר רבי שמעון בן יוחאי אין אנו יודעים אם הם פורחים באויר אם שפים ברקיע ואם מהלכין כדרכן, הדבר קשה מאוד ואי אפשר לבריות לעמוד עליו. עד כאן לשונו.
והחסיד מורי ורבי, אשר אימצני וגידלני, מורנו ורבנו משה איסרלש ז"ל, גם הוא התעורר בזה בספרו תורת העולה בפ"ב מחלק ראשון, וז"ל: ואם יאמר האומר שדברי חכמים ז"ל הם מקובלים, ואפשר שכן הוא, לא אחלוק עליו, כי אם קבלה הוא נקבל אע"פ שהוא רחוק מן השכל. אבל אם לדין יש תשובה, וכל מה שאפשר לפרש דברי חכמים שלא יחלוקו על המפ(ו)רשים ולקרבן אל השכל מה טוב ומה נעים. והוסיף ואמר שם, שכל מי שחס על כבוד קונו וכבוד חכמי התורה ידקדק בדבריהם, שודאי ימצא תוך דבריהם שידעו סוד התכונה יותר מחכמי הגוים. ושם בפרק כנ"ל, גם בפרק השמיני מזה החלק, ובפרקים אחרים זולתם, מביא כמה דברים מדברי חז"ל אשר מתחילת העיון יראה נגד התכונה המפורסמת הנגלית הנראית לנו לעיניים, הוא ז"ל כתוב עליהם ישוב נאה כתפוחי הזהב במשכיות כסף.
גם תדע שכבר נמצאו אנשים חכמים גדולים וידועים שטרחו הפליגו בחכמות אלו ליישב דברי חכמים על נכון לבלתי יחלקו על האמת המפורסם, מהם רבי זרחיה בעל המאור, רבי אברהם ב"ר חייא התוכן, האיצטגנון הגדול ר' יצחק הישראלי, ואחרים אנשי לבב זולתם. גם בזמנינו זה הפליג בזה מורי הרב הגדול ליווא שי' בספרו באר הגולה בביאור השישי על דברים רבים הנמצאים בדברי רז"ל אשר בתחילת השקפה נראין נפלאים ותמוהים ורחוקים מן האמת ומן השכל, הוא (כתוב) [כתב] עליהן פירוש ויישוב נאה.
והאנשים הידועים מבני עמינו שהשכילו בחכמה זו, אשר ראינו שחברו וכתבו ממנו ספריהם, הרב הגדול הרמב"ם ז"ל בהלכות קידוש החודש, והחכם הגדול הסופר ראב"ע אף שחיבוריו לא ראיתי, ורבי אברהם ב"ר חייא כלל צורת הארץ, ור"י הישראלי אשר חיבר ספר המוחכם ספר יסוד עולם, וספר שער השמים הראשון. גם הרלב"ג הפליג בה בספרו ספר מלחמת ה' בחלק הראשון ממאמר החמישי, אך המדפיס השמיטו והניחו חוצה באומרו שהוא ספר גדול כ"כ, ואני הכותב לא ראיתיו עד הנה. ובלי ספק שנמצא מחברים זולתם, אך אני לא ראיתים.
ומעתה אגלה אוזני הקורא, מה שמצאתי בשאר ספרים משלשלת הייחוס חכמה זו מאדם הראשון עד היום הזה. ודע, שמצאתי כתוב בספר יוסף בן גוריון אשר כתב שאדם הראשון היה חכם מופלג ואיצטגנון גדול בחכמת התכונה, והפליג שם בחריצותו, וכן הוא התייחס זאת החכמה לנו. וכמו כן כתוב היוסיפון על אברהם אבינו ע"ה, שכאשר ירד למצרים מפני הרעב בימים אחדים אשר היה יושב עמהם ולימד את החכמים ואת החרטומים אשר שם את חכמת המספר ואת חכמת התכונה, והפליג בהשבח שנתנו לו המצריים על גודל הפלגת שכלו באלו שתי החכמות, אשר גם דברי רז"ל חכמי התלמוד נסתייעו לזה במה שהעידו על זה בסוף פרק בתרא דשבת שאיצטגנון גדול היה כמו שביארנו בסמוך. ואברהם אבינו ע"ה מסר זאת החכמה לבנו ולנכדו הם יצחק ויעקב.
וכתבו עוד שאיוב היה בימים ההם, שגם הוא הפליג בזאת החכמה, וגם זה דבר קרוב להאמת, כי בספרו זכר כמה דברים ועניינים מענייני חכמת הכוכבים ומזלות, כמו עושה עם כסיל וכימה וגו' איוב סי' ט' [פס' ט], וכן התקשר מעדנות כימה או מושכות כסיל תפתח, התוציא מזרות בעתו ועיש על בניה תנחם, כולם בסי' ל"ח [פס' לא-לב]. ואף שדברי אלו הפסוקים הם מאמר ה' יתברך, מ"מ לא דיבר ה' אל איוב דברים אשר לא יבינהו.
ומשם ואילך כתבו שלשלת יחוסה, כמו שאבאר.
המצריים קיבלו חכמת המספר וההנדסה בצירוף חכמת התכונה מיעקב ובניו כאשר ירדו למצרים, נוסף על מה שכבר קיבלו מאברהם אבינו ע"ה, ולמדו מהם מה שקיבלו מאבותיהם אברהם ויצחק. וברוב הגלות אשר שם נשתכחה אז זאת החכמה מבני ישראל, ונשארו שם ביד חרטומי מצרים אשר הפליגו בה והגדילו בה מאוד מאוד, אשר גם לזה נסתייעו מאמרי רז"ל בהזכרת אצטגניני פרעה בכמה מקומות. וכתבו המחקרים שבמצרים קדמו בחכמת האלו קודם כל גויי ארצות, והפליגו בה יותר מכל שאר ארצות עם ולשון תחת השמים, וזה לשלושה סיבות: הראשונה, קבלת מאבותינו אברהם יצחק ויעקב ובניו כנזכר. הסיבה השניה, שכבר ידוע שנהר נילוס עולה כל שנה ושנה ומשקה את הארץ ומעלה על אדמתם רפש וטיט משחית ומבלבל סימני וגבולי כבדת וחלקת אדמתם יושבי הארץ, ואי אפשר שיחזור ויגיע לכל אחד ואחד את אדמתו אם לא ע"י חכמת המספר וחכמת המדידה שקורין גיאומיט"ריאה, פירוש מדידת הארץ. ומחכמה זו השכילו ועלו בשכלם מעלה מעלה, עד שבאו לידי התבוננות מהלכי שבע כוכבי לכת ומהלכי המזלות, אשר עד היום הזה מדידות וחקירות כוכבים ומזלות נקרא בפי החכמים בכל הארצות על דרך השאלה גיאוטמי"טריאה, שפירושו מדידת הארץ. הסיבה השלישית, שבשאר ארצות אין ביד התוכנים להתמיד בחקירת הכוכבים, שכאשר ימלאו העבים גשם אין נראה להם שום כוכב, מה שאיננו כן בארץ מצרים, משם לא ימצא מטר או גשם, כאשר יגידו לנו עוברי דרך, וכמו שנראה מן הפסוק דבפרשת עקב [דברים יא, י] באמרו לא כארץ מצרים וכו' והשקית ברגלך כגן הירק וגו'. ומפני זה הפליג הכתוב בחכמתם באמרו על שלמה המלך ע"ה (מלכים א' ה' י') ותרב חכמת שלמה מחכמת כל בני קדם ומכל חכמת מצרים, ופירש רש"י שם שהיו יודעים חכמת המזלות...
מאמרו זה, בשינויים מסויימים, שימש מאוחר יותר בסיס למבוא למהדורה המחודשת של "צמח דוד" (בליווי מבואות ומפתחות נרחבים) בעריכתו של רמ"ב (ירושלים, תשמ"ג).
עי' דרך פקודיך (מונקאטש תרצ"ז), מצות עשה ד' לקדש חדשים ולחשב חדשים ולעבר השנים, חלק המעשה עמ' 77 סי' יב.
עיי"ש מאמר א פ"א: ...ועתה הוי יודע כי חכמת התכונה היתה באמנה אצל חכמי ישראל הקדמונים, וע"ז יש לנו עדים נאמנים... ובימי דהע"ה נתפשטה זאת החכמה בישראל ורבו המעיינים בה... וכן היו דברי התורה והחכמה מתרבים ומתפשטים בישראל כל זמן בית ראשון, עד שחרב בעו"ה וגלו החכמים ונתפזרו בין העמים ונתקעו בבבל ובארץ עילם ובשארי ארצות, ונתדלדלה החכמה מפני כן וכבה מאורה. ואז נתעוררה רוח כשדים ולודים ופרסיים ויוונים ורומים ללמוד מחכמי ישראל ולשאוב ממעייניהם, ואולם תשש כחם ונבקה רוחם ולא נסתייעו מן השמים שתעלה בידם. עד שנבנה בית שני, וחזרה עטרה ליושנה והחכמה לאכסניה שלה, וחזרו אז חכמי או"ה ללמוד מהן ולשאת ולתת בחכמה הזאת ושארי החכמות עמהם.
|