המעין - ן¿½ן¿½ן¿½ן¿½ן¿½ ן¿½ן¿½ן¿½ן¿½ ן¿½ן¿½ן¿½ן¿½
חזרה למאמרי המעין
הרב
ארי יצחק שבט
בענין
האהבה לילדים וקדושת הבכור, טעמי המצוות ואבולוציית המוסר
פיסקה
חדשה מאת הראי"ה קוק זצ"ל
במרכז
התיעודי שב'בית הרב' מצאתי דף ובו דברים מאת מרן הראי"ה קוק שטרם יצאו לאור
עולם. הדף מודפס במכונת כתיבה, באופן דומה לפסקאות שמסר הרמ"צ נריה זצ"ל
להקלדה על פי כתי"ק של הרב זצ"ל, לפעמים על פי עריכת בנו הרב צבי יהודה
זצ"ל. הדף הוא הראשון מבין שני עמודים מצורפים; בעמוד
השני מזוהה בוודאות פיסקה שנכתבה על ידי הרב ונערכה כנראה על ידי הרצי"ה, והצירוף
של שני הדפים יחד מוכיח ללא ספק שגם הדברים שבעמוד הראשון נכתבו ע"י מרן הרב
זצ"ל,
נוסף על כך שהדבר מוכח מסגנונם ומתוכנם.
סביר להניח שהרצי"ה עצמו הוא זה שהצמיד זו לזו, כדרכו, שתי פסקאות קשורות בתוכנן,
למרות שמקורן בפנקסים שונים של אביו הרב.
גילוי פיסקה חדשה זו הוא הוכחה נוספת לכך שנשארו בין כתבי הראי"ה חידושים
משמעותיים שטרם ראו אור עולם.
כדי
שלא יטען הטוען שמדובר בפיסקה שנגנזה או שלא הייתה כוונה להדפיסה, יגענו ומצאנו
שהרב פרסם בחייו רעיונות דומים ביותר,
וקשה להניח שהייתה לו התנגדות כלשהי לפרסום דברים אלו. נוסף על כך, כאמור, הצמדת הדף
הזה לדף האחר, שאת הדברים שבו בוודאי טרח הרב צבי יהודה לערוך מתוך כוונה לפרסמם,
מצביעה על כך שאכן הייתה כוונה להוציא לאור בשלב כלשהו גם את הדברים שבדף הראשון.
העתקתי
לכאן את הדברים שבשני הדפים, והוספתי הערות, השוואות והפניות. יהיו הדברים
לע"נ מרן הרב זצ"ל, שבג' אלול האחרון מלאו עֹז שנים לפטירתו.
*
* *
קדושת
הבכורות היא הגנה לעומת הריגת הילדים שהיתה נהוגה בקדמות הימים ביותר בבכורים,
מפני מיעוט ההרגל של האם לטורח הגידול,
ומיעוט פיתוח רגשי אהבת האם.
על כן הוגָן הבכור בזכויות יתרות למען יחובב הרבה ולא תפגע בו יד, וההרגל של אהבת
בנים והוקרת ערכם,
אשר יכה שורש ביחשׂ אל הבכור, יעשה פרי גם ביחש ליתר הבנים, לעורר את רגשי הטבע הטובים בנוגע לאהבת הילדים.
במצרים
כבר באה התרבות למידה זו של אהבת הילדים עד שההגנה על הבכורים היתה כבר קבועה,
על כן היתה מיתת הבכורים המכה המרעשת ביותר. המעמד הגבוה יוכל להישפל אח"כ ע"י שינוי מעמד החיים,
והיסוד המעמיד את זה צריך שמירה מרובה מאוד, על כן לא יוכל גם האב לעקור את זכות הבכורה,
כי טובת הכלל דורשת את הוקרתה ושמירתה.
הנטיות היותר חזקות מתגלות בבכור,
על כן במעלת האומה הייתה הבכורה ראויה להיות עומדת על מכון כבודה וקדושתה.
כשירד המצב ע"י עבודת העגל ירד כבוד הבכור,
מפני שבמצב הירידה המוסרית הנטיות היותר חזקות אינן דוקא המשובחות,
ואינן ראויות להיות למפלסי הנתיב בחיים. מ"מ מידת היתרון שהוקיר את הבכור, על שם מה שיהיה באחרית כשיתוקן הכל,
ולהגן מפני הירידה של הריגת הילדים שלא תתרבה,
היא קיימת ועומדת.
וכך היא המדה של ההדרכה האלוהית,
שהיא משתדלת להעלות את העולם,
ולשמור אותו מירידה אחרי אשר יעלה.
ושמירה זו צריכה היא גם מירידה שאינה קרובה, וגם אם אלפי שנים וצירופי המוני סיבות
יעברו עד אשר תרד האנושיות אל מעמקי תהום אחרי אשר כבר עלתה והתרוממה ממנו,
מ"מ צריכה היא הגנה אלוהית ע"י חוקים נצחיים שהם שומרים את חומותיה.
תכליתן של רוב המצוות שבין אדם למקום ביחוד, מכוונת היא להעמדת ישראל לעם עושה פעולתו
האלהית בעולם בין עמים רבים, ועליון על כל גויי הארץ. אך מחסרון הידיעה במעלתם של
ישראל, שהוא גורם להכניס יאוש בלב הרפויים בדעת למראה הגלות, ולאבד מן הלב את ערך כח גאולתם של
ישראל, נבעו דעות חיצוניות, שמעמדן של המצוות נהפך בהן לרועץ. כי מתוך הרפיון
בציור ישועת ד' לעמו נאבדה דרך ההכרה שגם בגלותנו הננו עומדים הכן למצב הגאולה,
ואשר על כן לכל דבר הקיים בתוכנו בתור תשמיש לאומה מזה יש לו כל ערכו בכל עת וזמן. ומתוך חסרון הכרה זו באה המחשבה, שעכ"פ אותו הכח
המדיני הרודה כופה ומעניש צריך להינטל בגלות, ויחס השלילה הזה אל כח המשפט והחיוב
המוחלט גרם גם לביטול גמור. אבל באמת יש לדעת שדוד מלך ישראל חי וקיים, וכל העניינים
הנועדים לקיומה וחיזוקה הרוחני והחומרי של כללות האומה עומדים בנו הכן, ולא נתבטלו
כלל מפני הגלות, הנחשבת רק לשצף קצף ולרגע קטן לעומת ימי העץ ימי עמי, שיבואו
לטובה בחסדי ד', כשיתן עוז למלכו וירים קרן משיחו.
כשהאדם מתנשֵא למרומי הרעיון באים מיד העוונות
וסותמים לפניו את האורה העליונה, והמחשבות הגדולות משתפלות ע"י קדרות העוונות
הרשומים בחדרי הלב. אמנם ישוב אז מיד בתשובה ברורה, אשר תשיב לו את החיים המאושרים
במעוף עין; וכפי אותה המידה שתתאמת התשובה בפועל בסדרי החיים, כן יתאדרו תנובות
המחשבה, ופלג הרעיון יתברֵך.
(אורות התשובה לראי"ה קוק, פרק י פיסקה ז)
ראו דברי הרב קוק בנושא
בעולת ראיה, עמ' צג, שאחד הלקחים המרכזיים מעקידת יצחק היה הפסקת פולחן הקרבת
הבנים, שנתפש עד אז כביטוי של קירבה לאלים ופיוסם. בתפישה האלילית האלים הם גורמים
בעלי צרכים המציקים ונוטלים מבני האדם כדי למלא את מחסוריהם, והאדם פיתח את רעיון
הפיוס שלהם כדי למנוע תחושות של חוסר-אונים מול האלילים האכזרים. בניסיון העקדה
הקב"ה שם קץ לדבר. הוא אומר אל אברהם "'אל
תשלח ידך אל הנער' בכל חומר האיסור הפשוט והישר שבדבר, ואל תחשוב שיש כאן איזה
נגוד מפעלי בין אהבת האב הטהורה שלך לבנך יקירך לבין אהבת ד' האצילית... לא כן,
'ואל תעש לו מאומה', כי רחמי אב ואהבתו בנשמה טהורה היא היא הינה לבת אש קדש הולכת
ישרה מאהבת אלהים הטהורה ורחמיו על כל מעשיו", ראו בהמשך הע' 20. חומרת איסור הקרבת הילדים (ויקרא
כ, ב-ה) מעידה שהתופעה הייתה קיימת בפועל בתקופת קבלת התורה, והיא מופיעה שוב אצל
מלך מואב (מל"ב, ג, כז. וראו בהרחבה אצל O. Boehm, “Child
Sacrifice, Ethical Responsibility, and the Existence of the People of Israel, Vetus Testamentum, Apr. 2004, Vol. 54 Issue 2, p145-156. תופעה
זאת של הריגת הוולדות מוכרת אצל בעלי החיים, ראו http://www.ratbehavior.org/infanticide.htm).
סגנון מובהק ומצוי אצל
הרב קוק, ראו למשל עין איה שבת, א, נה; חבש פאר, פרק טז; אוצרות הראי"ה ב,
תעודת ישראל ולאומיותו. רעיון התפתחות האהבה לילדים מופיע אצל הרב במקומות אחרים,
עי' לעיל בהערה 8 ובהערה הבאה.
הרב רואה באהבת הבנים
סניף וחלק של אהבת ה' (עי' לעיל הע' 10,
וכן בעין איה שבת א, מז). אך ראה מ"ש רש"ז מלאדי, אגרת הקודש, פרק ט,
עמ' 227: "ולא יהיה בית ישראל כעוע"ג דזנין ומפרנסין ומוקרין לנשייהו
ובנייהו מאהבה" (מסתבר שהרב זצ"ל היה מסתייג מאוד ממה שמסופר על אחד
מגדולי הפוסקים בדורות האחרונים, שבהספידו את בנו שנפטר על פניו אמר שעד כה חצי
מאהבתו הוקדשה לבנו, ועכשיו יוכל לאהוב את ה' בכל נפשו...).
הביטוי 'תרבות' נמצא
בכתבי הרב יותר מ-500 (!) פעמים, והוא נדיר ביותר בכתבי שאר רבני דורו (לחיפוש
נעשה שימוש בתקליטור כתבי הרב קוק גרסה 3, קרני שומרון תשס"ז, בעריכת ידידי
הרב דב גולדשטיין).
כאמור, טובת הכלל הוא
בכפיית קידום וחיזוק האהבה לבכורים, וממילא מתרחבת האהבה לכל הילדים.
הבכור הוא תמצית ריכוז
הכוחות המשפחתי והלאומי, וזהו מצב חיובי רק כאשר הכוחות הם בעיקר חיוביים; אך
כשהכוחות הכלליים הם שליליים קיים בבכורים חיסרון לעומת שאר הבנים.
|
|