המעין - ן¿½ן¿½ן¿½ן¿½ן¿½ ן¿½ן¿½ן¿½ן¿½ ן¿½ן¿½ן¿½ן¿½
חזרה למאמרי המעין
רבי אברהם ישעיהו קרליץ זצ"ל
על בחינות ההתגלות והתפעלות השׂכל ועל דבר ארצנו
ידידנו מר - - נ"י ולכל אשר לו שלו' וברכה
מכתבך הגיעני. רצוני למלא רצונך, והנני כותב מתוך הטירדה כטבע ימים האלה לרגלי מילי דפסחא, אך אי אפשר לדחות מכתבי עוד.
מה שכתוב בקראֵי סוף פקודי, אם אמנם אמת הוא שיש כינויים לבחינות ההתגלות ולפעולות ההנהגה, ונקראין בשמות, ועל זה שייך חסרון ושלימות כי הן כולן נבראין - מ"מ לא ידענא למה לך לדחוקי נפשך בקראי, והלא תוכל להגיד כל דבריך, ולפרש המקראות על רוב התפעלות השכל כאשר נפתחו לפניו שערי החכמה, ושואף לבלוע הכל, ורואה את מרחק אפסי החכמה ומתאווה אליה באין קץ. וזה דבר המצוי אצלנו בכעין זה. ומפני שהאדם הוא מוגבל, גם את העונג העודף על גבוליו לא יכילנו.
והנני שב לחתום דברי, ואכפול בברכה, דורש שלומו, מברכו בשמחת החג וביתרון הכשר.
אי"ש, יום ג' י"א ניסן תרפ"א ווילנא.
על דבר ארצנו, מחריש ומשתאה לדעת האמנם קרובים הימים שקונם ישמח לדברים הוודאים הבאים, שיבת ציון ששבה מיאוש לדבר בלתי מסופק? ידעתי כי לא השבתי על שאלתך.
המכתב הזה מאת מרן החזו"א זצ"ל נכתב לפני תשעים שנה בדיוק, ונדפס בכרך השלישי של 'קובץ אגרות' סי' קצא (עמ' קצד-קצה). הפיסקה האחרונה הושמטה שם משום-מה, והיא מובאת כאן בפעם הראשונה מתוך העתקה של המכתב [בה חסרה הפתיחה עד 'מכתבי עוד'; העתקתיה מהספר הנדפס] שנמצאה ע"י אספן בגניזה בבני ברק עם ניירות אחרים שהגיעו ללא-ספק מבית בני משפחתו של החזו"א (בצמוד לדף הזה היו דפים אחרים בהם פיסקאות רבות שנמצאות בספרי החזו"א הנדפסים). הדברים לא היו כתובים בכתי"ק של החזו"א, אך אין ספק שהם העתקה מדבריו. הפיסוק רובו ככולו נוסף ע"י העורך, וכן מולא הכתיב החסר, נפתחו כמה ראשי תיבות והוערו כמה הערות. יישר כוחם של רז"מ קורן ורמ"ד צ'צ'יק על הערותיהם החשובות. יואל קטן.
|